Няколко думи
Черна кутия
/ брой: 212
През последните две години правителството наля в държавното дружество "Автомагистрали" 4,5 милиарда лева за изграждането на инфраструктурни обекти - предимно пътища и магистрали. Първата порция от 1,35 милиарда лева за 134 км от магистрала "Хемус" до Велико Търново бе дадена точно преди две години навръх Коледа.
За целта кметовете на общините, през които минава трасето, бяха строени в Министерския съвет да целуват ръка на благодетеля. Нищо, че огромните народни пари бяха дадени на ръба на закона, без търг или конкурс. Важното в случая бе, че с този прецедент духът от бутилката бе пуснат.
За да се стигне до наши дни, когато държавното дружество "Автомагистрали" прехвърля работата на над 460 фирми, подбрани на тъмно.
Сега "Автомагистрали" има седем действащи договора с АПИ, които обхващат всички аспекти на строителството. Те са сключени чрез вътрешно възлагане, без конкурентна процедура, на основание, което позволява да се избяга от прословутия Закон за обществените поръчки. Така, без да се отчита пред обществото, държавният мастодонт се превърна в черна кутия, в гара разпределителна за милиардите.
На сайта за електронни обществени поръчки при търсене по ключова дума "Автомагистрали" не излизат никакви поръчки...
МРРБ обаче твърди, че в хода на процедурите, провеждани от държавната фирма, "се изпращат покани за участие до значителен брой водещи фирми в областта на строителството, като до участие са допуснати всички, заявили желание и представили в срок оферта". Очевидно, под "всички" се разбира "който трябва", понеже резултатът от т.нар. строителство е видим с просто око. По нагънатия асфалт се трошат коли, а последният етап почти винаги е нов ремонт на вече ремонтирани участъци. За некачествено изпълнение на договор отговорност не се търси.
Към момента държавното предприятие "Автомагистрали" обаче не е успяло да завърши нито един участък от магистрала "Хемус", която трасира пътя на новия модел на работа в строителството.
Отделен въпрос е цената, на която държавната компания строи и ремонтира пътища и магистрали. Тя варира от над 10 милиона лева до близо 16,5 милиона лева с ДДС за километър в зависимост от вида и сложността на обектите. Това е значително повече спрямо сходни обекти, изграждани след избор на изпълнител след обществени поръчки.
Сега с актуализация на бюджета за магистрали се изсипват нови около 470 милиона лева. Важно е далаверата да върви.