24 Октомври 2025петък11:55 ч.

Брюксел дава още 14 г. на дизеловите и бензиновите коли

Европейската комисия обсъжда нулеви емисии за автомобилите, продавани след 2035 г.

/ брой: 120

автор:Дума

visibility 1411

Новите автомобили, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, може да имат само още 14 години живот в Европейския съюз, според нови правила за ограничение на вредните емисии, които Брюксел обсъжда в момента, цитира money.bg публикация на "Политико". Трима високопоставени източника на изданието казват, че Европейската комисия обсъжда поставянето на цел за нулеви емисии за автомобилите, продавани след 2035 г. Детайлите предизвикаха недоволството на политически силните германски автомобилни производители. Обсъжданите правила ще станат план от Зеления пакт, който цели постигане на въглеродна неутралност в Европейския съюз до средата на века. ЕК обсъжда до 2030 г. да наложи правила за 60% намаление на емисиите от автомобилите спрямо настоящата цел от 37,5%. До 2035 г. намалението ще бъде 100%. Ако променените рестрикции бъдат одобрени от Комисията, което ще стане ясно до 14 юли, ще трябва да получат одобрението и от отделните европейски държави, и от Европейския парламент. Очаква се те да срещнат яростна опозиция от автомобилните производители и от държавите, които разчитат на индустрията.
Макар че множество автомобилни компании вече произвеждат електромобили, само "Волво" и "Фолксваген" имат стратегии за преминаване изцяло към електрическа мобилност до края на десетилетието. В същото време "Даймлер" и БМВ се смятат за най-малко подготвени за подобен преход.
Производителите и някои държави членки настояват Европейският съюз първо драматично да увеличи инвестициите в зарядни станции. В рамките на Зелената сделка емисиите от транспорта трябва да намалеят с 90% до 2050 г. Предходната цел за намаление на емисиите от автомобилите с 37,5% бе одобрена през 2018 г. след дълги и тежки битки. Но тъй като се смята, че средният им живот е около 15 години, то 2035 г. е крайната дата, до която продажбите на нови бензинови и дизелови коли трябва да бъдат забранени, за да бъдат постигнати целите до 2050 г. Марош Шефчович, вицепрезидент на Европейската комисия, посочва, че финален вариант на текста все още не е одобрен. Но гледайки ръста на продажбите на електромобили, то "нещо, което изглежда амбициозно за 2025, 2030 или след това, може да не е чак толкова амбициозно, когато видим какво се случва на пазара".

Санкциите на САЩ удрят и "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 199

България има месец да реши за "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 82

/ брой: 199

Внасят бюджета за 2026 г. в парламента до края на октомври

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 199

Спират за месец VI блок на "Козлодуй" за планов ремонт

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 199

Тръмп наложи санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 80

/ брой: 199

Протести в Дъблин против мигрантите

автор:Дума

visibility 77

/ брой: 199

Расте напрежението между Богота и Вашингтон

автор:Дума

visibility 79

/ брой: 199

Накратко

автор:Дума

visibility 67

/ брой: 199

Кмет по Шрьодингер

автор:Александър Симов

visibility 77

/ брой: 199

Тръмп сваля маската

автор:Юри Михалков

visibility 79

/ брой: 199

Достатъчно висок ли е подоходният данък за богатите?

visibility 89

/ брой: 199

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ