Бракониерството - това престъпно бедствие
/ брой: 83
Инж. Георги Младенов, експерт координатор в направление "Съюзно-организационен живот" и секретар на комисията по ловна кинология в НЛРС-СЛРБ
Бракониерството е ловуване без редовно заверен билет за лов или с билет за лов, но без писмено разрешително за лов; ловуване извън определените в разрешителното места, без ловуващият да е убил или уловил дивеч; ловуване в забранено за лов време, в забранено за лов място или със забранени средства; ловуване, без да носи ловен билет. Бракониерство е и когато броят на ловците при групов лов е по-голям от разрешения.
Бракониерство е и вземането, пренасянето, превозването или укриването на намерен жив, ранен или убит дивеч или разпознаваеми части от него без писмено разрешително за лов. Бракониерство е и улов на дивеч, без да се притежава редовно заверена членска карта и билет за лов, или с билет за лов и редовно заверена членска карта, но без разрешително за лов, или извън определените в него дата, място на ловуване, брой и вид дивеч.
Най-често срещаното бракониерство в България се осъществява вътре в дружината по време на регламентиран лов от ловци - членове дружината; бракониерство при нерегламентиран лов, но извършено от ловци от дружината в ловностопанския район на дружината; бракониерство при нерегламентиран лов, извършено от хора, нечленуващи в дружината. Повече от 80 на сто от нарушенията на ЗЛОД и ППЗЛОД са от първите два вида.
Начини за противодействие
Основен начин е подобряването на охраната и контрола при лова и риболова, като за целта се изгражда собствена охрана от стопанисващия дивеча, добре екипирана и достатъчно мотивирана. До този момент в ловно-рибарските сдружения има назначени 78 ловни надзиратели (в някои ЛРС има по повече от 1 ловен надзирател). В останалата част от сдруженията тази функция се поема от специалистите по лова, но въпреки това се вижда, че равнището на опазване и контрол на дивеча е занижено. За това говорят липсата на съставени административни актове по ЗЛОД и множеството депозирани жалби за извършени бракониерски деяния без последствия, изпращани до СЛРБ.
Освен това липса на адекватен контрол и охрана е и промяната на Закона за горите и преструктурирането на горските и ловни стопанства. Обособяването на 6 държавни фирми с основно търговска насоченост и съкращаването на персонала в горските и ловни стопанства също допринася за намаляване на контрола в лова и риболова.
За подобряване на охраната и контрола при стопанисване и ползване на дивеча и рибата е необходимо изграждане на подвижна охрана на национално ниво.
Действия при откриване
За съжаление през последните години в българския ловец се появи чувство за безнаказаност и толерантност към другаря ловец, извършил нарушение. По този въпрос винаги са възниквали големи дебати. Безспорно и в теорията, и в ловната практика се приема, че добрата грижа, полагана за дивеча, води до добри и качествени популации, а оттам като крайна цел и добрата слука. Добрата грижа за дивеча включва едновеременно както подхранването, така и неговото опазване. Безспорно дивечът е частна държавна собственост, но нали същият този дивеч е предоставен от държавата на българските ловци за стопанисване - а това включва и охраната. Там, където има добра организация, има и достатъчно дивеч.
Когато е извършено нарушение на ЗЛОД по време на регламентиран ловен излет от ловец от групата, то задължение е на ръководителя на лова да сигнализира на щатния състав на сдружението и на служителите на ДАГ и МВР и да прекрати лова до пристигането им. Когато редови член на сдружението при обход на района забележи или има съмнение, че се извършва бракониерство, трябва да отправи сигнал до ръководител, специалист по лова или ловен надзирател - лица от щатния състав на ловнорибарското сдружение, оправомощени да предприемат конкретни действия; до председател или отговорник по охраната на дивеча в качеството им на ръководство на дружината; до компетентните органи на полицията на телефон 112; до компетентните органи на ИАГ на телефон 0800 20 800 или до подвижна горска стража или горския стражар на района. Второто действие е да изчака и да насочва в правилна посока длъжностните лица, пристигнали в района.
Третото действие е да окаже съдействие при съставяне на акта за нарушение в качеството си на свидетел на нарушението. В никакъв случай не се препоръчва пряк контакт или саморазправа с лицата, заподозрени в бракониерство.
На второ място - общите събрания на дружините избират отговорници по охраната на дивеча.
Проблем засега е бързото отзоваване от страна на длъжностните лица по охрана на дивеча и полицията.
Охраната винаги е била и ще бъде една от най-трудните задачи в лова. Тази задача по опазване на дивеча е непосилна за един човек, ето защо това трябва да е задача на всеки ловец в България.
Обществената нетърпимост
Ясно, точно и честно трябва да преценим собствената си дейност - направили ли сме всичко, което зависи от нас, използвали ли сме всички възможности, които ни дава уставът, няма ли неизползвани резерви? Разбира се, че не сме направили всичко!
Дружините и техните ръководства, които най-добре познават бракониерите и техните деяния, имат най-малък дял при санкционирането им - може би от криворазбрана колегиалност. Все още по-голямо значение имат длъжността на нарушителя и материалната полза, която може да се извлече от него, отколкото деянията му
В редица случаи действията на дружествените ръководства страдат от същите недостатъци - протакане, изчакване на съдебните решения (нещо, с което не сме длъжни да се съобразяваме ), непознаване на устава, неспазване на процедурата, а в немалко случаи - налагане на наказания без достатъчно доказателства за извършеното деяние. Наказанията имат смисъл, когато са справедливо и незабавно наложени.
Трябва да се създадат комисии по борбата с бракониерството в сдруженията, които да проучат и анализират случаите на бракониерски прояви на територията на сдружението и да предоставят адекватни предложения за наказания на провинилите се членове пред управителните съвети.
www.bglov.com