13 Юни 2024четвъртък21:07 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Болезнената промяна на индийската столица, която става на 100 години

/ брой: 16

автор:Дума

visibility 187

Беатрис Льо Боек

АФП

Делхи празнува през 2011 г. 100-годишния си юбилей като столица на Индия. Историята на града е белязана от безконтролно развитие и разрастване, с което сега се опитват да се справят властите с риск да създадат "град на апартейда".
Между 12 и 19 век Делхи няколко пъти е бил столица на древна Индия. Бил е и столица на ослепителната моголска империя, преди да остане на заден план заради кипящата от живот Колката (Калкута), в източната част на страната. Но през декември 1911 г. крал Джордж Пети решава да върне столицата в Делхи и възлага на британския архитект Едуин Лътиънс да построи квартал, в който да са съсредоточени административните и политически институции, наречен Ню Делхи.
След като през 1947 г. Индия извоюва независимостта си от Великобритания, Делхи става столица на Индийския съюз. Британските планове за благоустройството на града са били изработени при разчети за население от 70 000 души. Днес в Делхи живеят най-малко 16 милиона души, от които само 3-4 процента са в кварталите, които имат градоустройствен план, казва Малун Котари, директор на организацията Мрежа за жилищно настаняване и поземлени права, защитаваща правото на индийците да живеят в прилични жилища.
"Програмата за развитие на Делхи не се основава на потребностите на населението. Повечето от жителите не живеят подобаващо", казва Котари, който е бивш специален докладчик на Комисията за правата на човека на ООН по въпросите за жилищната политика и настаняването.
За 100 години големият поток от имигранти, идващи в Делхи, за да търсят работа, доведе до разрастване на бедняшките квартали. Бумът на автомобилния трафик коренно промени облика на индийската столица. Днес в Делхи има 6,5 милиона автомобила - точно толкова, колкото са в Колката, Мумбай и Мадрас, взети заедно.
Миналата есен работите по облагородяване и разкрасяване на столицата и по прогонването на бедняците и просяците от центъра на града заради Игрите на Общността на нациите, замислени като витрина на модерна Индия, само задълбочиха различията в Делхи.
"Сега създаваме град с две лица - едното придобива чертите на град на апартейда, от който бедните са изключени", казва Котари.
Делхи беше избран за седалище на правителството поради две особености на топографията, припомня екологичната неправителствена организация "Делхи грийнс". Първата е реката Ямуна. Втората е своеобразният гръбнак, по протежението на който се обособиха гористи зони, превърнали се в "зелените дробове" на града. Но строежът на пътища, галопиращата урбанизация и изхвърлянето на отпадъците навредиха на голяма част от природните ресурси. На много места Ямуна вече прилича на канал за отходни води под открито небе.
По данни на Световната здравна организация Делхи е на четвърто място сред най-замърсените градове в света. Той се опитва да излекува тези свои болежки. През октомври миналата година беше поставено началото на пилотна програма за анализ в реално време на въздуха, както и за прогнозиране на качеството му за 48 часа напред.
Големи средства бяха вложени в изграждането на метро, което би трябвало да облекчи трафика. Метролинията обаче наложи изграждането на десетки бетонни мостове, които още повече загрозяват пейзажа на Делхи.
"Делхи страда от криза на идентичността. Заради бързото разрастване на града вече няма връзка между населението, а градът е един от най-старите в света", казва Говинд Сингх от "Делхи грийнс".
Делхи е разположен в сеизмичен район и все още не е взел мерки с оглед на подобна катастрофа. Миналия май правителството прецени, че спешно трябва да се оценят рисковете, свързани с качеството на строителството, признавайки същевременно, че "най-голямото предизвикателство е може би трудността да се привлече вниманието на политическите лидери върху сеизмичната сигурност на сградите в момент, когато Делхи е изправен пред толкова много по-належащи проблеми".

Собственици на празни жилища ще плащат такса водомер

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 110

Ограничават броя на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 308

/ брой: 110

40 лв. за нощувка в къмпинг

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 110

"Булгаргаз" не успя да продаде газов капацитет

автор:Дума

visibility 249

/ брой: 110

Крайнодесни и леви бойкотираха Зеленски

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 110

Германия е близо до задължителната казарма

автор:Дума

visibility 321

/ брой: 110

В Испания влезе в сила законът за амнистията

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 110

Накратко

автор:Дума

visibility 267

/ брой: 110

Няма спасение

автор:Мая Йовановска

visibility 309

/ брой: 110

За децата ни

автор:Аида Паникян

visibility 299

/ брой: 110

Компрометираните "европейски идеи"*

visibility 248

/ брой: 110

Фалитът на КТБ - десет години по-късно

автор:Дума

visibility 290

/ брой: 110

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ