БДЖ може да внесе 50-годишни вагони
Возилата са произведени в бившата ГДР
/ брой: 23
Постоянни аварии на пътнически композиции и отменени влакове явно са основната причина, която притиска ръководството на "БДЖ-Пътнически превози" да тръгне на директно договаряне за доставка на 30 пътнически вагона втора употреба от Германия, предаде economic.bg. За целта от 5 до 8 февруари в Германия ще бъдат командировани жп експерти, които трябва да направят технически оглед на предлаганите от "Дойче бан" вагони и да решат дали те ще могат да возят още някоя и друга година пътници по жп мрежата на България.
На 14 ноември "БДЖ-Пътнически превози" обяви обществена поръчка за закупуване на "до 30 броя пътнически вагони", използвани в "конвенционалната железопътна система на ЕС". Общата прогнозна стойност на поръчката беше 1,89 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на оферти изтече на 26 ноември, но след като не се яви нито един кандидат да достави употребявани вагони, процедурата беше прекратена. Само в миналия четвъртък, 30 януари, дружеството официално отмени "по технически причини" три пътнически влака.
Не е ясно обаче какво ще произтече от командировката на експертите в Германия, заради списъка с конкретните вагони, на които те ще правят технически оглед. Например 30-те пътнически вагона, предоставени за оглед, са произведени основно между 1964 и 1973 г. - общо 24 от 30-те предлагани. Всички те са излезли от жп завод в Лайпциг, бившата Германска демократична република. Според документацията, с която еconomic.bg разполага, на вагоните е бил направен последен капитален ремонт (или друга форма на възстановяване), в периода 1993 - 2003 г. и след последваща експлоатация те са били бракувани. Датите на бракуване са между 1 януари 2017 г. и 30 декември 2019 г. Дали обаче дотогава са се движили - никой не може да каже със сигурност. Но най-големият проблем на вагоните бил, че те са оборудвани с 1000-волтова инсталация, което означава, че за да бъдат прикачени към наши композиции, те трябва да бъдат преоборудвани с 1500-волтова безгенераторна токозахранваща електрическа уредба. Според експерти инвестицията за това не е никак малка - около 50-55 000 евро на вагон, ако се монтира нова електрическа уредба, затова се предполага, че те ще бъдат преоборудвани с доста амортизираните и отдавна нагорели уредби от бракувани у нас пътнически вагони.