Българо-шведско обединение ще прави проект за магистралата през Кресненското дефиле
/ брой: 137
Българо-шведско обединение "Лот 3.2 Проект" беше избрано да направи алтернативния идеен проект на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Той предвижда дългия тунел от 15 км да бъде заменен с 24 малки тунела, свързани с 25 моста. Това съобщи Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която е възложител на поръчката. В обединението влизат четири проектантски, консултантски и геоложки фирми - "Пътпроект 2000", "БиасЦМ", "Геотехника - АБС", "Бондис" и фирмата със шведско участие "Свеко Енергопроект". Те дадоха най-ниска цена за изпълнението на поръчката от 953 946 лв. без ДДС и получиха най-много точки - 92, за техническото си предложение. Срокът за изготвянето на идейния проект е 168 дни.
В търга участваха четири сдружения, като до отварянето на ценовите оферти бяха допуснати само двама кандидати. Конкурентът на обединението "Лот 3.2 Проект" беше "Алтернатива 3.2". Тяхната цена бе 1 255 443 лв., като техническата им оферта беше оценена с 20 точки.
Одобреният през 2008 г. проект за магистрала "Струма" в участъка от Благоевград до Кулата предвижда изграждане на 15-километров тунел през Кресненското дефиле, чиято прогнозна стойност се оценява на около 600 млн. евро.
След натиск на организациите в строителния бранш и неправителствени организации Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обяви конкурс за идеен проект на алтернативно трасе на отсечката. Той ще бъде подложен на екологична оценка заедно с проекта за големия тунел и след това ще бъде взето решение кой да бъде изпълнен. По думите на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова се очаква одобреният вариант да е ясен до края на годината.
Идеята е преминаването през Кресненското дефиле да става през 24 къси тунела със средна дължина от около 300 метра всеки, които ще бъдат свързани с 25 моста и виадукти. Заложено е още изграждането на 7 километра укрепващи и подпорни стени, както и 3 пътни възела.