21 Май 2024вторник10:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Асфалтът "позеленява"

Европейски научен проект изследва иновативни технологии за рециклиране на пътищата

/ брой: 125

автор:Дума

visibility 45

Вероятно не се замисляте за това в колата на път за работа. Но когато сте в задръстване и се взирате в задната част на автобус, погледът ви би могъл да се плъзне към пътя. Може би изглежда сивкав, но асфалтът, който гледате, скоро ще е "по-зелен", по-екологичен, благодарение на финансиран от Европейската комисия проект. Рециклирането на асфалта се осъвременява.
Пътищата в Европа са около 5,5 милиона км и повечето (90%) са асфалтирани. Веднага разпознаваме лошите пътища, като караме по тях, и затова всяка година милиарди евро се изразходват за премахване на старата настилка и замяната й с нова.
И промишлеността, и правителствата признават потенциалните екологични разходи за строителството на пътища. Докато замърсяването от движението по пътищата често е на първите страници на вестниците, добивът на нов агрегат и отстраняването на стария асфалт също могат да повдигнат важни екологични въпроси. Трябва да се отбележи, че докато почти 100% от асфалта може да се рециклира, редовното използване на рециклиран асфалт в пътното строителство може да бъде едва 10% в някои европейски страни.
Разходи, липса на информираност, съмнения в качеството или дори липсата на политическа воля означава, че е по-вероятно в някои държави асфалтът да попадне в депо за отпадъци, отколкото да се рециклира и използва за нови пътища. Често добивът на нов агрегат и битуминозни свързващи вещества са просто по-евтини от рециклирането.
Това вероятно ще се промени. Според проекта "Рециклирани пътища" е възможно повишаването до 99 процента на използването на рециклиран асфалт.
Д-р Бьорн Калман от Шведския национален изследователски институт за безопасност на пътното движение (VTI) и колеги по проекта от 13 други европейски организации се стремят да разработят поредица от новаторски технологии за подобряване на качеството на рециклирания асфалт, така че да може да се използва по-широко и за европейските пътища.
Като използват съвкупност от лабораторни подходи, компютърно моделиране и полеви изпитания, те се надяват да представят препоръки и доказани технологии за използването на рециклиран асфалт в много строежи на пътища.
Според Калман, ръководител на проекта, освен текущите разходи за рециклиране регенерираните асфалти са сложни материали. Примесите могат да означават, че рециклираният асфалт не е подходящ за включване в пътища, които се използват интензивно или са изложени на големи температурни разлики. Тези продължаващи съмнения относно качеството означават, че някои сектори на асфалтовата промишленост остават предпазливи по отношение на употребата на рециклиран асфалт.
Целта на проекта "Рециклирани пътища" е да отговори на критиките. Организиран в голяма степен в зависимост от това как се рециклира асфалтът, целта на проекта е да се разработят технологии за характеризиране на рециклирания асфалт и да се направи анализ на това как неговото включване засяга устойчивостта и качеството на крайната смес. Процесите, използвани за производството на рециклиран асфалт също са обект на внимателен анализ и има надежда, че един новаторски подход за моделиране ще намали сроковете за разработване на нови смеси.
Основната задача на проекта обаче е да намери начини за намаляване на използването на естествени агрегати и ограничаване на количествата отпадъци в пътното строителство. Несъмнено рециклирането и повторната употреба на асфалт биха спомогнали за нейното изпълнение на европейско равнище.
Успешното разработване на технологии за рециклиране на асфалт ще помогне за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от асфалтирането, ще намали количеството на асфалта, депониран в депа за отпадъци, както и ще намали риска от изпускането на опасни вещества от асфалтови отпадъци например.
Понастоящем намаляването на строителните отпадъци остава важен приоритет за ЕО поради количеството, което попада в депата за отпадъци и възможните опасности за околната среда. Това предшества предстоящото законодателство, което предлага до 2020 г. да се забрани депонирането на отпадъци от разрушаване на строителни обекти.
Разработването на новаторски технологии за рециклиране на асфалт е само част от решението на екологичните проблеми, съпровождащи пътното строителство. Държавите с успешни програми за рециклиране на асфалт, като например Нидерландия, също така имат стриктна държавна политика и схеми за стимулиране, които имат за цел да повишат употребата на рециклиран асфалт.
Критиците може и да твърдят, че екологичните предимства на пътно строителство винаги ще бъдат опетнени от факта, че пътищата водят до емисии на газове от превозни средства. При все това подобряването на екологичните предимства на пътищата, с които разполагаме в момента, каквато е и целта на проекта "Рециклирани пътища", все пак ще има значителен принос.
Проектът продължи до края на 2012 г., когато се очакваше, че ще бъде направена препоръка до представителите на промишлеността и ЕО за това как следва да се използва рециклираният асфалт. С 300 милиона тона асфалт, които се произвеждат всяка година в Европа, и с над 10 000 дружества, участващи в производството или асфалтирането, вероятно окончателният доклад по проекта се очаква с нетърпение.
Междувременно сигурно е разумно отново да погледнете пътя пред вас. Автобусът току-що тръгна.

(Материалът е осигурен със съдействието на Генерална дирекция "Научни изследвания и иновации" към Европейската комисия)

Енергетиката катастрофира при ГЕРБ и ПП-ДБ

автор:Дума

visibility 885

/ брой: 92

"Булгаргаз" продава капацитета си в турските терминали

автор:Дума

visibility 946

/ брой: 92

Харчим най-много за храна и жилище

автор:Дума

visibility 853

/ брой: 92

Майдан в Грузия?

автор:Дума

visibility 988

/ брой: 92

Косово подобрява социалното подпомагане

автор:Дума

visibility 912

/ брой: 92

Накратко

автор:Дума

visibility 765

/ брой: 92

Порои и наводнения в Западна Европа

автор:Дума

visibility 896

/ брой: 92

Странни статистики

автор:Евгени Гаврилов

visibility 944

/ брой: 92

Не разпилявайте гласа си

автор:Дума

visibility 934

/ брой: 92

Проповедниците на лъжата

автор:Александър Симов

visibility 880

/ брой: 92

Не харесвам привилегиите на политиците

автор:Дума

visibility 936

/ брой: 92

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ