15 Септември 2025понеделник23:00 ч.

15-годишните българчета продължават да не разбират какво четат

Резултатите на родните ученици в тестовете на PISA отново са под средното ниво

автор:Дума

visibility 1149

Българските деветокласници продължават да са функционално неграмотни, показват резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците PISA. Голяма част от 15-годишните българчета са с много незадоволителни резултати по четене на текст с разбиране, падаме в класацията и при природните науки, леко са се повишили резултатите  по математика.
Обобщението на данните от тестовете на PISA бяха представени от МОН днес. България участва в изследването, което обхваща 15-годишни ученици, от 2005 г. Самото проучване се прави през три години, а последните тестове са правени през 2018 година.
Изследването е в три компонента - четене, математика и природни науки. Резултатите са българските ученици са под средното ниво за страните, участвали в изследването. Най-добре и в трите направления са деветокласниците в Китай и Сангапур. Канада, Финландия, Естония и Ирландия също дават много добри резултати. България се нарежда между 50-о и 60-о място от общо 79 страни.
Както и при предишното изследване, и от това става ясно, че българчетата имат сериозен проблем с четенето и разбирането на дълги текстове, трудно правят разлика между твърдение факт.
Изследването на PISA е проведено между 10 април и 17 май в 197 училища. Обхваща 6900 ученици от 7 и 9 клас.
Според образователния министър Красимир Вълчев резултатите не са изненадващи, но са разочароващи. Сред основните причини за стабилно лошото представяне на българските деветокласници е това, че системата на образованието у нас все още е в ХХ век - насочена е към предаване на знания, а не към формиране на умения.
Другата причина, според министъра, е способността на преподавателите да поднасят материала атрактивно, а не със зубрене и да изискват същото от учениците. В тази връзка повече ще се изисква от регионалните образователни инспекторати, които ще следят как се преподава, а не само дали учителят спазва точното разпределение на учебното съдържание за съответния ден и час.
Влияние върху резултатите на учениците имат социално-икономическите фактори, типът на училището, в което учат (непрофилирано, професионално или профилирано), това дали българският е майчиният им език, какво е образованието на родителите им, колко книги има в дома им.

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 171

Пътуваме от София до Сърбия изцяло по магистрала

автор:Дума

visibility 758

/ брой: 171

НАП погва амбулантни търговци за укрити доходи

автор:Дума

visibility 713

/ брой: 171

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 737

/ брой: 171

Да се ограничи интернет за децата

автор:Дума

visibility 649

/ брой: 171

Голям пожар бушува на Пелопонес

автор:Дума

visibility 675

/ брой: 171

Германците взимат заеми за всекидневни разходи

автор:Дума

visibility 682

/ брой: 171

Накратко

автор:Дума

visibility 669

/ брой: 171

Признанието на Макрон

автор:Юри Михалков

visibility 684

/ брой: 171

Винаги с разум

visibility 642

/ брой: 171

Разбирате ли смисъла от училището?

visibility 661

/ брой: 171

Глас и съвест на епохата

автор:Дума

visibility 670

/ брой: 171

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ