22 Февруари 2024четвъртък15:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Жолдак отново

Актьорите са последните ангели, обитаващи земята, твърди ексцентричният режисьор, който утре ще представи в НАТФИЗ своята теория за театъра

/ брой: 256

автор:Пенка Калинкова

visibility 2855

Известният театрален режисьор Андрей Жолдак отново е в България. Във вторник той изнесе лекция, съпроводена с видеопрожекция и фотоизложба по негови спектакли, за своята теория за театъра, наречена "Слънцето в очите на Прометей", пред български и чужди участници в международния фестивал Есенни театрални срещи в Пазарджик. (На 7 ноември от 14 ч. тази лекция и разговор с режисьора ще се състоят в аулата на НАТФИЗ - ул. "Стефан Караджа" 20 в София.) Представен беше от Василка Бумбарова, която го нарича "една от емблемите на новия европейски театър", в разговора участва и Тита Димова, авторка на сценографията и костюмите в редица от неговите шумни постановки.
В последните години семейството му живее в Берлин, а той работи за европейски и руски театри. У нас Андрей Жолдак стана известен след представянето на своя спектакъл "Женитба" по Гогол на "Сцена на кръстопът" в Пловдив през 2001 г. и две години по-късно на "Варненско лято" той показа спектакъла си "Хамлет. Сънища". По думите на Василка Бумбарова за години напред са продадени билетите за спектакъла му "Анна Каренина" в театъра на финландския град Турку. 
Нестандартен, ексцентричен и поради това недолюбван в родната си Украйна, където е била забранена постановката му на "Ромео и Жулиета" в Харковския театър "Тарас Шевченко", ръководен от него в продължение на няколко години, днес Андрей Жолдак изглежда поукротен, но преизпълнен с планове и надежди за бъдещето. Радикалната му теория за театъра, почиваща на неговия театрален опит, тежнеещ към визуалното и ефектните образни решения, явно е претърпяла някои корекции.
До неотдавна Жолдак отрежда(ше) доста необичайно място и функции на текста и на актьора - известен е със заканата си да "убие" лошия актьор, в спектаклите му от авторовия текст остават не повече от няколко реплики. Спектакълът за него никога не е илюстрация на пиесата. Днес той пак казва, че театърът е сражение, театърът е борба, настоява за кодирането и знаците, без които не може съвременният театър, но неизменно добавя, че обича актьорите. "Актьорите са последните ангели, обитаващи земята." Разбира се, не тези, които са гъсеница, а тези, които имат гръбнак. Актьорът е шаман, ако е добър, той може да въздейства върху града, държавата, човечеството, твърди Жолдак. Такива актьори той нарича "квантови", актьори-съдба.
Само преди месец последният му спектакъл по поемата на Венедикт Ерофеев "Москва-Петушки" с големия литовски актьор Владас Багдонас (грандиозен актьор от театъра на Някрошюс) беше една от сензациите на фестивала "Балтийский дом" в Санкт Петербург. Да припомним, че актрисата Мария Миронова, дъщеря на големия Андрей Миронов, за ролята си на Федра в спектакъла на Жолдак получи "Златна маска" през 2007 г. Тя играе и в неговите спектакли "Чайка" и "Кармен".
На Андрей Жолдак му предстои да постави в Германия "Идиот" по Ф. М Достоевски, а в Швеция - "Вуйчо Ваньо" по Чехов. Вероятно пак ще бъдат необичайни, предизвикателни. И вероятно отново до него ще бъде българската сценографка Тита Димова. Всъщност връзката между тях е направил известният български художник Кольо Карамфилов, който работи върху сценографията на прочутите спектакли на Жолдак "Чайка" и "Хамлет. Сънища". Във Франция се подготвя тритомник с неговата теория за театъра на френски и румънски, който след това ще бъде преведен на руски и украински.

Откритието Ирина Евдокимова

Спектакълът "Никой" по повестта на Нина Берберова "Акомпаняторката" се играе в московския театър "Арт-гнездо" и по света от 2005 г. И винаги с неизменен успех. За това говорят и многобройните му отличия в Русия и извън нея. Спектакълът е винаги в десятката на най-добрите московски представления. А успехът се дължи на великолепната актриса и певица Ирина Евдокимова - това е неин моноспектакъл, и на режисьора Владимир Михелсон. В Пазарджик се представи във втората вечер от Есенните театрални срещи.
Актрисата, която е играла при Кама Гинкас, Хенриета Яновска, Валерий Фокин и Пьотр Фоменко, е завършила актьорския факултет на ГМУ "Гнесини". "Никой" е представление за доброто и злото, за любовта и ненавистта и за всеразрушаващата завист. Акомпаняторката, която от жалост е взела като своя компаньонка известна певица, й отмъщава за любовта и ласката. В класическата традиция това би бил монолог за разкаянието. Но във века на модернизма разказът за най-лошата постъпка в живота се превръща в ария на гордостта, на убедеността. В играта на актрисата се втурва музиката на Бах, Моцарт, Чайковски, Шостакович, Равел, Шнитке. Прозата органично се превръща във вокал. Ирина Евдокимова с лекота се превъплъщава от обикновено момиче в прекрасна прима и после във всички персонажи на повестта. Тя действително е всички и едновременно НИКОЙ, както пише руската критика.
 

Всеки седми избирател с грешки при попълване на бюлетина

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 36

И СУ се обяви срещу отпадането на таксите за студенти

автор:Дума

visibility 118

/ брой: 36

МО чака румънска фирма да извози БТР-ите за Украйна

автор:Дума

visibility 124

/ брой: 36

Крият се по-тежките проблеми в енергетиката

автор:Дума

visibility 120

/ брой: 36

Настояват разширението на "Чирен" да спре

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 36

ТЕЦ „Марица Изток 3“ спира работа

автор:Дума

visibility 91

/ брой: 36

В ЕС токът от ВЕИ е 41 %, у нас - двойно по-малко

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 36

Фермерите изтеглят тракторите от Атина

автор:Дума

visibility 121

/ брой: 36

Фицо против бонусите на ЕК за Украйна

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 36

Съдията с променен тон към Асанж

автор:Дума

visibility 115

/ брой: 36

Без санкции за лоши родители в Австрия

автор:Дума

visibility 108

/ брой: 36

Политически тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 104

/ брой: 36

Знаете ли кой е Навални?

автор:Дахер Дахер

visibility 127

/ брой: 36

Големите печеливши от войните са петролните гиганти

visibility 120

/ брой: 36

В Западните покрайнини има асимилация на българщината

автор:Дума

visibility 116

/ брой: 36

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ