Женски погледи в претворяване на реалността
Присъствието на дамите е силен акцент на Международните фотографски срещи в Пловдив
/ брой: 139
Международните фотографски срещи Пловдив (14-30 октомври) са под мотото или влизат в ареала на доста обхватното "Фотография и въображение". Можем да се пошегуваме, че фотографията отдавна не е онова, което беше, защото тук се търси и откроява имагинерното, субективното и художественото интерпретиране на реалността. Силен акцент е присъствието на жените-фотографки не само с общата изложба в едно от помещенията на Балабановата къща, но и със самостоятелни експозиции, отбеляза при откриването организаторът на изложбите доц. Никола Лаутлиев. "Контрапункти" на известната Надежда Чипева могат да се видят в галерия "Ромфея", абсурдните, пародирани "Маски/те" на чехкинята Барбора Балкова и "Tokyo hotel story" на Натали Дауст от Канада - в залата на Дружеството на пловдивските художници на улица "Гладстон". Осем са локациите за общо 18-те изложби. От тях само представянето на Миндаугас Кавалиаускас, директор на фотофестивала в Каунас, Литва, на Василис Каркацелис, президент на Фотографския център в Солун, и на популярния Золтан Ванчо от Унгария са изключението от женския облик на тазгодишните фотографски срещи. Някои от тях са и официални гости на фотофеста. Има и една смесена изложба на Нина Николова и Фернандо Хервас - "Чужди във времето". Жените като цяло притежават неизчерпаемо въображение и то в различни ракурси и техники е завладяло фотофорума в Пловдив.
В последните години се очерта и тенденцията да се показват български артисти, които живеят и работят в Европа и по света. Организираха се изложби на Румен Койнов от Бразилия, Владимир Василев от Франция, Дими Стефанов от Испания, Веселина Николаева от Холандия, а сега, на тези изложби, и на Ива Яус и Авела Адмон от Германия и Мариета Ценова от Обединеното кралство. Ива Яус, българка, живееща в Германия, представя в Сводестата зала на Балабановата къща изкуство, което се родее с живописта. Тя снима през сребърна огледална повърхност и дооцветява обектите си. Нейните "Съседни вселени" са портрети на село Ебринген, на пет жени и едно дърво. Мариета Ценова, която познаваме от работата й в различни лайф списания, тук се представя с експозицията "Игра за трима" - това са портрети, оформени като игрални карти. Младата италианка Киара Раме е озаглавила изложбата си "Лепено" и това подсказва и техниката на колажиране, като тя използва образи от средата на миналия век - снимки от вестници, списания, поздравителни картички и етикети, намерени в изоставена фабрика. В "Чай от метличина и течен шоколад" Альона Жандарова от Русия търси необичайното в ситуирането на обектите и в провокативно ярките цветове. Сходни са и търсенията на Маргарита Бреннер-Григорова, известна с псевдонима си Авела Адмон, която се движи "На границата с реалността" - нейна снимка украсява афиша на тазгодишните срещи, а Райна Власковска акцентира върху техниката на соларграфията в изложбата си в Къщата на мексиканската графика.
Откроява се участието на Гергана Змийчарова с работите й "Реквием" и "Жулиета" - те са колкото фотография, толкова и театър и живопис, на Антония Маринова, Катя Чаушева, Соня Станкова, Галина Ушева, Биляна Станилова в общата изложба, както и на Лиляна Караджова - "Машина за сънища" в Историческия музей.
С финала на Международните фотографски срещи в края на месеца приключва и Есенният салон на изкуствата 2011 в Пловдив, който е под мотото "Пловдив - европейска столица на културата 2019".