Закриват ключова паралелка за обучение на пчелари
/ брой: 226
Бъдещето на паралелката по пчеларство в Професионалната гимназия по земеделие (ПГЗ) в Ямбол е под въпрос. Министерството на образованието не предвижда прием по специалността за учебната 2025/26 г., сигнализират от Националния браншови пчеларски съюз (НБПС), пише agri.bg. В свое писмо до министрите на образованието и на земеделието от съюза подчертават, че подобно решение заплашва не само бъдещето на учениците и гимназията, но и устойчивостта на пчеларския сектор в Южна България.
От съюза припомнят, че в тази част на страната ни се произвежда уникалният Странджански манов мед и то със защитено географско указание. Освен това професионалната гимназия в Ямбол е единствената в Южна България, която обучава ученици по тази специалност. Спирането на приема не само ще намали броя на квалифицирани специалисти, но и ще обезцени усилията на местните пчеларски дружества и инициативи, насочени към модернизиране и популяризиране на пчеларството.
На среща в гимназията в средата на ноември с НБПС и представители на Тракийския университет бе обсъдена нова инициатива по програмата Еразъм+. Предвижда се обмен на знания и опит с училища във Франция и Испания, както и въвеждане на дуално обучение. Всички тези възможности са застрашени от решението за закриване на паралелката по пчеларство, което ще лиши учениците от шанса да прилагат наученото в реална среда и да работят със съвременни технологии и практики.
"Решението на МОН е в пряко противоречие с Европейската стратегия за развитие на селските райони и Стратегията за професионално образование в България. Професионалното образование, подкрепено от системата за споделяне на знания, е ключов елемент в развитието на земеделието. Закриването на специалността по пчеларство в Ямбол обаче може да компрометира тези цели", са казва в писмото.
От организацията се обръщат към Министерството на образованието и науката с настояване да бъде отменено решението за закриване на специалността. Също така Съюзът предлага съвместна работа за обновяване на учебните планове, така че те да отговарят на съвременните нужди на сектора.