Всяка трета легална фирма за скрап пред затваряне
Собствениците не могат да легализират площадките поради липса на актуализирани градоустройствени планове в общините
/ брой: 16
Всяка трета легално работеща фирма за изкупуване и рециклиране на черни и цветни метали ще бъде затворена заради неясни административни разпоредби. Те са записани с измененията на Закона за управление на отпадъците, приети през април 2011 г., които влизат в сила от 15 февруари 2012 г. Това съобщава Money.bg, като се позовава на Гражданската инициатива за черни и цветни метали и тяхното рециклиране.
Собствениците на фирми, които имат безсрочен лиценз за дейността си и искат да работят по правилата в България, са затруднени от различните тълкувания от местните администрации и многообразието от хипотези, които остават неуредени в нормативните текстове.
Поради липсата на актуализирани градоустройствени планове в общините 70% от фирмите, членове на инициативата, не могат да предоставят пред Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) скици и удостоверения за площадките си, за да ги легализират, каквито са изискванията по закона. 16 фирми от Хасково не могат да защитят инвестициите си поради това, че градоустройственият план на общината е приет през 1979 г. и е изтекъл през 2000 г., без да има последваща актуализация.
Прекалено рестриктивните формулировки на нормативните правила от страна на МОСВ поставят под съмнение мотивите за въвеждане на измененията. Невъзможността на фирмите да приведат дейността си в съответствие със законовите изисквания поради административни проблеми обрича на фалит легално работещият повече от 10 години бизнес за управление на отпадъци в България.
С измененията се въвежда изискване за разполагане на площадките за скрап само на територии със специално предназначение, определени с устройствените планове по места. Подлежат на закриване площадки, разположени в територии без устройствени планове, както и такива със смесено предназначение, за инженерно-техническа инфраструктура, за рекреационни дейности; за озеленени площи; за спорт и атракции; за обществено и делово обслужване; за движение и транспорт; за възстановяване и рекултивация, за жилищни нужди; и всяко друго предназначение, различно от производствени и складови дейности, каквото е изискването на ЗУО. Неясен остава въпросът защо фирмите, занимаващи се с търговия с черни и цветни метали, не могат да са разположени в смесени територии, където може да има производствена, складова и търговска дейност по устройствените закони, коментира Иво Георгиев, председател на Гражданската инициатива за черни и цветни метали и тяхното рециклиране.
До момента само 200-те фирми, членове на Гражданската инициатива, са направили около 40 млн. лв. инвестиции в площадки, оборудване и специализирани машини, които са получени чрез кредити или лизингови институции през последните 10 години. По предварителни данни за 2011 г. фирмите са внесли в държавния бюджет над 3 млн. лв. корпоративен данък и още толкова данък за физически лица, които предават метални отпадъци.
ЕК вдигна квотата за рециклиране на електронни отпадъци
Евродепутатите гласуваха вчера по-висока квота за рециклиране на електронни отпадъци, съобщиха от представителството на Европейския парламент (ЕП) в София. Измененията на директивата за отпадъците от електрическо и електронно оборудване предвиждат до 2016 г. всяка от страните-членки на Европейския съюз (ЕС) да събира годишно по 45 т електронни отпадъци на всеки 100 т, предложени за продажба стоки в предходните три години. До 2019 г. държавите от Еврообщността ще трябва да събират по 65 т електронни отпадъци на всеки 100 т, предложени стоки. Измененията на директивата предвиждат степента на рециклируемост за някои видове стоки да се повиши до 80%. Потребителите получават правото да връщат дребни изделия, например мобилни телефони, директно в магазините за електроуреди.