Всичко за операта събрано в кратка история
Чрез сюжети от оперната съкровищница проф. Боянка Арнаудова разказва за сблъсъка на Изтока и Запада и живота на европееца през вековете
/ брой: 238
Да разкажеш за сблъсъка на цели цивилизации и как е живял европеецът преди четири века с помощта на сюжети от съкровищницата на операта е велико занимание. Проф. Боянка Арнаудова го прави цял живот с лекциите пред студентите си в Музикалната академия и НАТФИЗ, а сега приобщава към него всеки, изкушен от операта. Новата й книга "Кратка история на операта (От Монтеверди до Моцарт)", реализирана с финансовата подкрепа на Министерството на културата, е първа част от мащабно изследване, посветено на роденото във Флоренция изкуство.
Луксозният том от 670 страници, излязъл тези дни с логото на "Лист", разглежда постиженията в епохите на Късния ренесанс, барока, класицизма и Просвещението. Корицата на книгата е на Милена Вълнарова. Изданието е сред акцентите на щанд 420 на Панаира на книгата в НДК, където се предлага с 20% отстъпка, научи ДУМА от издателите.
Как се е родила операта? Защо тъкмо в това изкуство се проявява най-доброто от човешкия дух и посланията на гениите в музиката стигат до най-много хора? Какво открива за себе си днес светът в шедьоврите на Моцарт? Как е представена битката между Изтока и Запада в операта му "Отвличане от сарая"? Какъв разговор водят през вековете Монтеверди, Хендел, Бах, Пърсел или Глук със сегашното време и публика? Всички тези въпроси намират отговор в труда на проф. Арнаудова.
"Кратка история на операта" запълва сериозна празнота - и в теоретичен, и в образователен план, тъй като книгата не е просто учебник, а интригуващо четиво за всички с интереси в областта на културата.
Проф. Арнаудова прави обстойни музикално-драматургични анализи на творби с признати през вековете качества и значение, образци в жанра или епохата, представящи ярко отделни стилове и подвидове на операта. Тя проследява в детайли и предшествениците, и ранните образци на жанра: от Мистериите и античната трагедия, през песните на трубадурите, литургичната драма, ренесансовите пасторали, английските "Маски" и Комедия дел арте до творчеството на композитори като Монтеверди, Рамо, Пърсел, Телеман и Хендел до Глук и Моцарт.
Изтъкнатата музиковедка споделя и много лични наблюдения и констатации, някои собствени тези, базирани и на богатия й опит като музикален критик и драматург на Националната опера в София, на специализациите й в Париж и Болшой театър, респективно - на теоретични и практически познания, събирани през годините, включително от запознаване с дейността на големи оперни театри като Парижката, Виенската, Берлинската и Пражката опера, на Болшой театър, Метрополитън опера.