Колела
Водник – секретният всъдеход на руската армия
/ брой: 24
Дълго време този уникален автомобил на ГАЗ, създаден по военна поръчка, оставаше засекретен. А когато грифът „съвършенно секретно“ бил свален, се оказа, че „водният“ не е нужен на никого... Всъщност името на тази наистина уникална машина не се връзва с облика й, а крие работна абревиатура на многоцелевото армейско транспортно средство ГАЗ-3937.
Водник представлява трикомпонентна модулна конструкция от шаси, кабина и купе. Това позволява да бъде накичена с всякакво навесно оборудване – товарна платформа, пътническа кабина, хидравличен манипулатор, въоръжение. При това конструкцията е не само носеща, но и херметична, позволяваща на машината да плава. Стандартното изпълнение позволявало движение на вода със скорост 4 км/ч за сметка на въртенето на колелата, а в изпълнение „екстра“ добавяли водомет.
Купето е със ширина 2,6 метра и височина 2 метра и се носи от мощните колела на БТР. Компановката на машината е доста необичайна. Силовият агрегат – 175 к.с., 6-литров турбодизел, е разположен вдясно на водача в комплект с предавателната кутия, раздатката и демултипликатора. Водачът и пътникът се разполагат като в „спарка“ - един зад друг, като пътникът е по-привилегирован – може да си опъне краката. Заемането на шофьорското место е подобно на това при знаменитата „виетнамка“ - ГАЗ-66, но с тази разлика, че не се влиза през врата, а през два люка в гражданската версия.
В армейския, брониран вариант пътникът се настанявал през мястото на водача. В задния отсек, разчетен за осмина, има четири люка – два отстрани и два отзад. В тази зона има четири лампи и мощна печка, сядането е или с лице, или с гръб, по четирима в ред.
Дъното на всъдехода е плоско, а на твърдо покритие тежкият 6,5 тона автомобил бил доста пъргав – максимална скорост до 120 км/ч, постигана за около 20 секунди. Пробегът с едно зареждане на резервоара достига 1000 км. Машината е без ауспух, диференциалът е с повишено триене, огромният просвет от 400 мм, независимото торсионно окачване и доброто разпределение на масата прави машината абсолютно „всеядна“ по отношение на покритието и местността на движение. Трудната задача след определянето на посоката си оставала корекцията на направлението и органите на управление, изискващи сериозна сила. Но машината не може да бъде спряна нито от кал, нито от пясък, нито от вода...
За комфортна возия не става и дума, тръскането вътре е уникално, но това са си недостатъци на целия офроуд жанр.
Малко по-късно Водник получава нова модификация с обозначение ГАЗ-39371 с триместна кабина, изпълнена по класическа автомобилна компановка. Въпреки че машината била транспортно средство с широки офроуд възможности и ниска цена – като на прочутата „виетнамка“ ГАЗ-66), не я търсели масово нито военните, нито геолозите, нито нефтените и газови сондьори. Затова и напуснала сцената, отстъпвайки мястото си на по-съвременния и прогресивен модел ГАЗ - 2330 Тигр.