19 Февруари 2025сряда07:45 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Велосипедът - на две и едно колела, винаги на мода

Невидимият модел е връх на возилото

/ брой: 202

автор:Надежда Ушева

visibility 9028

Първият велосипед е измислен преди 200 години, но с пълни сили продължава и днес да се променя и усъвършенства. Последният хит е невидим велосипед - изобретение на Джими Куехнл, работещ в компанията "Wonder woman". Конструкцията на возилото е напълно прозрачна, виждат се само веригата, лагерите и гумите. Необичайният велосипед е направен от прозрачния материал лексан, отличаващ се с особена здравина. Според дизайнера това е нещо средно между скулптура и средство за придвижване. Оригиналното изобретение се допълва от "невидими" дрехи и шлем. Наред с традиционните модели, съществуват и други атрактивни, сред които сгъваеми и електрически. Електровелосипедите са предпочитани заради своята безшумност и икономичност. Осигуряват пробег от над 50 км с едно зареждане на батерията и са изработени от качествени материали.
Днес по света има над един милиард велосипеда, което го прави най-масовото екологично превозно средство. То е и най-ефективното с оглед на енергията, т.е. има най-висок КПД. От механична гледна точка около 99% от енергията, създадена от велосипедиста, се предава на въртеливото движение на колелата. Средната скорост на колоездача е 15-25 км/ч.
Първият български велосипед e наречен "паяк". Той е направен от Гено Стоянов-Арабаджията, майстор-каруцар от Нова Загора, през 1880 г. В негова чест местните отбелязват "Ден на велосипеда".

 

Пиер Лалман със своето изобретение през 1870 г.


Велосипедът - от френски ve'locipe`de, на латински - velox - бързи, и pes - крака, или просто колело, както го наричаме у нас, възниква в Европа още през XVIII-XIX век. Най-старите модели са доста по-различни от днешните, но и те имат рама, свързваща две колела, кормило за управление, седалка и педали за задвижване.
Сведенията за велосипеди до 1817 г. се оказват в повечето случаи недостоверни. Рисунките на двуколесното превозно средство с кормило и предавка, приписвани на Леонардо да Винчи и на неговия ученик Джакомо Капроти, според мнозина са фалшификация. Многобройни изобретатели дават своя принос за прототипи, които се наричат дрезини. Те са направени от немския професор барон Карл фон Драйс. Приличат много на днешните колела - имат кормило, но са с дървена рама и без педали.

Невидимият велосипед е истинска атракция


В началото на 1860 г. французите Пиер Мишо и Пиер Лалман представят нов дизайн на колелото, в който включват кривошип и педали на предното колело, което е малко по-голямо от задното. Други майстори пък използват задвижване на задното колело. Един от тях е шотландецът Томас Маккал през 1869 г. Основните материали са желязо и дърво. По-късно започват да се използват стоманени тръби за конструкцията и гуми, изцяло от каучук. Тези велосипеди са трудни за управление поради високата седалка и недоброто разпределение на теглото.
Впоследствие намалява диаметърът на предното колело и седалката се изтегля по-назад. Остава обаче проблемът с управлението и въртенето на педалите на предното колело. Джон Кемп Старли, Лоусън и Шерголд решават този проблем, като въвеждат веригата, която съединява кривошипа. Този вид модели, макар и миниатюрни в сравнение с предишните, имат по-добро разпределение на тежестта, много по-ниска и удобна седалка, както и по-добра обща безопасност. Моделът на Старли "Роувър" от 1885 г. се смята за първия съвременен велосипед. Малко след това е прибавен колът за седалката, което прави дизайна почти идентичен със съвременния. Следващите подобрения водят до "Златната епоха на велосипеда" през 1890 г. Тогава се появяват и първите алуминиеви колела. През 1888 г. Джон Бойд Дънлоп въвежда първата пневматична гума, която става универсален стандарт. Първият лигерад (колело, което се кара в легнало положение) излиза на пазара през 1895 г. Появява се и муфата. Тя предотвратява връщането на движението към задвижващата част, позволяваща на ездача да се движи по инерция. Това изобретение води до друго - спирачките, наречени торпедо или контра. А ръчните спирачки са нововъведение от 1905 г.
Велосипедът е първото механично индивидуално превозно средство. След шевната машина той е вторият технически продукт в серийно производство. За първи път е пуснат през 1917 г. в Манхайм и 1918 г. в Париж. В началото на XX век колоезденето става масово, както за удоволствие, така и за работа. От този период датират и първите механизми за превключване на скорости, но още са много несъвършени. Съвременният превключвател на скорости е изобретен едва през 1950 г. През 70-те г. велосипедите започват да се правят от титан и карбопластика. През 1983 г. се появява велокомпютърът.
Пощенските служби на много страни работят с велосипеди от края на XIX век. Пощенската система във Великобритания ги използва от 1880 г. Полицаите също предпочитат велосипеди за патрулиране из улици и паркове, особено в селските райони. Те се използват и във военното дело. По време на война с тях се предават важни съобщения. Специалните части патрулират железопътните пътища с помощта на велодрезини. По-късно съюзниците вземат за своите операции парашутисти, екипирани със сгъваеми велосипеди. В цирка са популярни триколесните, двуколесните и едноколесните. Любопитни са и тези с четири колела.
Велосипедите през XXI век не само, че не излизат от употреба, но стават още по-актуални - за спортуване, развлечение и работа. Провеждат се и много международни състезания. Най-популярният и най-стар международен пробег е 1200-километровият "Париж-Брест-Париж", проведен за първи път през 1891 г. Най-престижното велосъстезание е "Тур дьо Франс", което датира от 1903 г.
Спадът на интереса съм колелото започва с изобретяването на автомобила. В САЩ през 40-те г. то се смята за детска играчка. Интересът към него се възобновява бързо през 60-те г. във връзка с екологичните движения и желанието за по-добър здравословен живот. И така до днес велосипедът не излиза от мода.

 

Надценката на храните може да се ограничи до 30%

автор:Дума

visibility 1689

/ брой: 32

Производителите и потребителите са еднакво ощетени

автор:Дума

visibility 1638

/ брой: 32

Подготвят пореден опит за концесия на пловдивското летище

автор:Дума

visibility 1564

/ брой: 32

Почивката у нас излиза с 500 лв. по-скъпо тази година

автор:Дума

visibility 1514

/ брой: 32

Започват преговорите САЩ-Русия в Рияд

автор:Дума

visibility 1640

/ брой: 32

Макрон не покани България на евросрещата за Украйна

автор:Дума

visibility 1672

/ брой: 32

Северна Македония била жертва на Европа

автор:Дума

visibility 1701

/ брой: 32

Накратко

автор:Дума

visibility 1643

/ брой: 32

По-дълбинната промяна

автор:Александър Симов

visibility 1690

/ брой: 32

Национален съвет на Българската социалистическа партия

автор:Дума

visibility 1724

/ брой: 32

Общопартийна контролна комисия на БСП

автор:Дума

visibility 1735

/ брой: 32

Българската идея

автор:Ина Михайлова

visibility 2253

/ брой: 32

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ