Умният ще овладее пътя
Правителството на Москва одобри концепция за интелектуална транспортна система(ИТС). Какво ще даде тя на града и на всеки московчанин?
/ брой: 46
Александър Комаров
ръководител на Центъра за организация на движението по пътищата
Опитът на големите градове в света, където броят на автомобилите бързо расте, показва следното: след като даден участък бъде въведен в експлоатация, към него веднага се насочва голям автомобилен поток. И отново задръстване! Не си струва да се надяваме, че Москва ще се окаже изключение от общото правило. В момента в града има регистрирани повече от 3,8 милиона транспортни средства. Като се има предвид, че броят им се увеличава с 200 хиляди годишно, то след по-малко от десет години автопаркът ще набъбне до 5 милиона. Освен това през московското околовръстно шосе ежедневно в града влизат от 500 до 600 хиляди автомобила. Новата интелектуална транспортна система, която позволява да се управлява движението по пътищата е необходима, за да не се задави града окончателно с потоците от автомобили. В Москва тя трябва да заработи напълно до края на 2013 г.
Съдейки по опита на градовете, където аналогични системи вече функционират, скоростта на движение ще се повиши с 10–15 процента. Ще ви припомня, че сега колите по столичните пътища се движат със скорост, не по-висока от 19 километра в час. Ускорението ще придаде на потоците грамотно преразпределение: според прогнозите, натоварванията на градските магистрали ще намалеят с до 10 процента. По наши разчети, още през тази година се очаква скоростта на трафика да се увеличи.
В центъра за управление на ИТС ще бъде съсредоточена и информация за състоянието на паркингите. Съгласно разпоредбите на кмета, планира се през 2012 г. да бъдат създадени приблизително милион паркоместата. Те ще са оборудвани със система за предаване на информация до ИТС относно наличието на свободни места. Така че всеки водач ще може, преди да тръгне на път, да се обади на диспечера, или през Интернет страницата на услугата да разбере, къде за него ще е по-удобно да паркира. Тази информация ще се отразява и на улични табла.
По този начин ще се акумулират всички данни за организиране работата на наземния транспорт и на тяхно основание ще се издават препоръки, достъпни чрез Интернет и системата ГЛОНАСС. Предвидена е възможността не само да се следи как се спазва разписанието, дали няма отклонения от маршрута, но и да се координират потоците в случай на извънредни произшествия, да се отменят едни маршрути и да се определят други.