Учат ни как да пазаруваме изгодно
/ брой: 47
Потребителите трябва да могат да сравняват цените на сходни стоки, продавани в магазините и от онлайн търговци, и да избират конкретна стока, като съпоставят цената и качеството. Това е малка част от необходимите знания, за да бъдат хората финансово грамотни. Нужните умения, за да управляват българите личните си финанси, са посочени в проект на "Рамка за финансова компетентност за възрастни в България", пуснат за обществено обсъждане от Министерството на финансите. Върху основата на тази рамка ще бъдат провеждани кампании за увеличаване финансовата грамотност на потребителите, ще бъдат разработени учебни материали и образователни програми за възрастни.
Целта е хората да могат да правят разумен избор при пазаруване и да не бъдат подвеждани от нелоялни практики на търговските вериги. Проблемът е особено актуален, тъй като проверки във веригите показват, че те често правят опити за заблуда на потребителите. Обявяват в брошура, че продават определена храна на най-ниска цена, а в съседен магазин цената е по-ниска. Хората обаче се заблуждават от рекламата и купуват по-скъпата стока, което кара и конкурентните магазини да вдигнат цената, обясниха от Комисията за защита на потребителите.
Хората трябва да могат за взимат решение за покупка на стоки и услуги на разумна цена и в съответствие с личния си доход, става ясно от документа. Напоследък това е актуално, защото в търговските вериги продават кашкавал по 40 лв. за килограм, бурканче лютеница от 520 грама за 10 лв., краставици по 7 лв. за кг, яйца по 70 ст. за брой и мляко по 4 лв. за литър. Същевременно в редица по-богати страни от ЕС цените на тези храни са по-ниски. Представители на търговските вериги обясняват, че работят с минимална печалба и цените са нормални, но част от финансовата грамотност на потребителите е да могат да правят покупки на разумна цена.