Цените на горивата може да тръгнат зловещо нагоре
Заради липсата на стимули при покупка и на зарядни станции електромобилите у нас са малко
/ брой: 42
Без визия на държавата за социално поносим енергиен преход в транспорта, цените на горивата ще тръгнат зловещо нагоре. Това заяви на пресконференция председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев.
По думите му, за да не се случи това са необходими пакет от мерки от страна на държавата като данъчни и други стимули за собствениците на електромобили. Бенчев съобщи, че Румъния дава 10 000 евро бонус покупка на такава кола.
"Цените на горивата засега са стабилни, но утре никой не знае кое геополитическо събитие може да ги увеличи драстично", посочи още Бенчев.
По повод повишението на цените през последните седмици на българските бензиностанции, той коментира, че към момента не може да се очакват цени от 3 лева на литър. Според него категорично не трябва и да се повишават акцизите - в момента се готви директива в Брюксел за това, но поради съпротива от някои страни, тя е на изчакване. "С наказателни мерки в България няма да се получи", категоричен е председателят на БПГА. Той призова държавата да започне диалог и с хората, и с петролната индустрия, защото има сериозна опасност тя да изпадне в ситуацията на въглищните централи в момента.
Според петролната и газовата асоциация трябва да се запази производството на горива у нас, защото рафинерията край Бургас е българска, и там може да бъде създаден цял комплекс, в който да се произвеждат и биогорива.
Бенчев е на мнение, че е необходимо и изграждането на нефтопровода Александруполис - Бургас, за да се заобиколи Босфора при доставките на петрол. Ще бъде необходим и продуктов тръбопровод по същия маршрут и повече транспортни връзки със съседните страни. Според него причина за сравнително малкия брой на електромобили у нас е липсата на инфраструктура за тяхната експлоатация, главно зарядни станции.
Венелин Маринов от асоциацията посочи, че горивата също са енергия и са силно засегнати от енергийния преход. За лекия транспорт електрификацията е възможна. За другите видове транспорт на този етап тя не е възможна, но за авиацията има варианти за декарбонизация чрез въвеждане на устойчиви авиационни горива. Мая Благоева вижда сериозно потребление на пропан бутан в световен мащаб. И у нас той търпи развитие, където няма достъп до природна газ по тръба. Водородът няма сериозни място в индустрията поне засега, според БПГА. Само с навременни действия, каквито асоциацията предлага, могат да се избегнат трусове при доставките на горива.