03 Септември 2024вторник17:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Цената на новия европейски финансов пакт

Необходим е спешен социалдемократически отговор

/ брой: 285

автор:Чавдар Николов

visibility 1467

    Еврото бе спасено. (Въпреки че слуховете за близката му смърт бяха силно масмедийно преувеличени.)
Но каква бе договорената за спасяването цена, ще покаже още близкото бъдеще.
    Прогнозите, за съжаление, не са оптимистични. Цената няма начин да не бъде много солидна и ще трябва да я плащат години наред обикновените хора. Опасенията от масови недоволства в Европа, изказани от американски източници, никак не са безпочвени.
    Десноцентристката мисъл в Европа капитулира пред неоконсервативните задокеански идеи, като по този начин изостави повече от шестдесетгодишните си традиции, свързани със социалното пазарно стопанство.
Концепцията на новия европейски финансов пакт се явява своебразно признание не само за интелектуално безсилие, за неподозирано дълбока бъзпътица, дори за идеен крах пред диктата на финансовите пазари, но и за фактическата липса на приемственост в правителствените управления в Европа. Защото принципите на широко балансирания бюджет предполагат, независимо от евентуалната смяна на правителствата, последователно антициклично увеличаване на държавната задлъжнялост при криза и съответно компенсиране на тази задлъжнялост, изплащането й посредством реализирането на бюджетни излишъци в период на икономически подем. Когато, както излиза, показаното в единство не може да бъде гарантирано, това означава, че политическите елити са се оказали напълно негодни в аспект национална и държавническа отговорност и подлежат на срочна подмяна.
Рискът, който бе поет с бъдещото вписване на твърди фискални ограничения в конституциите на договорилите се страни, е прекалено непремерен. Държавите неоправдано се самолишават от необходимата финансова гъвкавост при стопански сътресения. Те вече няма да могат да реагират, да противодействат на кризисните смущения, както го направиха през последните няколко години чрез увеличаване на дефицитите до разумните за време на рецесия 6-7% от БВП. Което пък от своя страна непременно означава стоварване оттук нататък на тежестите на кризата директно върху хората.
Сериозни антикризисни мероприятия вече ще бъдат възможни в съвсем ограничен обем, социалните амортисьори са сведени до незначителност. Ако при една криза държавата не увеличи търсенето, стопанството нетклонно тръгва надолу, както го наблюдаваме през последните години в България, независимо от официалните заклинания. Това е христоматийната истина.
На всичкото отгоре новите финансови ограничения по пакта идват в момент на ново потъване на европейската икономика. Така те само ще допринесат за задълбочаване на кризата.
Отделен, пълен с неясноти, момент е проблемът как точно европейските държави краткосрочно ще се поберат в самоналожения фискален корсет. Капанът, в който Европа се вкара, неотивайки към наднационални федерални фискални структури, а избирайки пътя на договориране на твърди, фиксирани веднъж завинаги бюджетни правила, може да се окаже фатален и да се задейства съвсем недалеч във времето. Социалните му последици са непредвидими.
Въпросите днес нарастват в геометрична прогресия спрямо отговорите.
Къде в контекста обаче е европейската социалдемокрация? Силното одесняване на политическата обстановка в Европа изисква своевременно, което означава спешно, противодействие.
   
 

НАП закрива банковите гишета в офисите си

автор:Дума

visibility 532

/ брой: 168

44% от българите не могат да си позволят едноседмична почивка

автор:Дума

visibility 461

/ брой: 168

Масови проверки на стоки и услуги за учениците

автор:Дума

visibility 544

/ брой: 168

ЕС предупреди Скопие да не зарязва Коридор 8

автор:Дума

visibility 556

/ брой: 168

Успехи на несистемни партии в Германия

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 168

Израел потърсил Русия за заложниците

автор:Дума

visibility 573

/ брой: 168

Накратко

автор:Дума

visibility 1293

/ брой: 168

Истинската битка в БСП

автор:Александър Симов

visibility 898

/ брой: 168

Граждански дълг

автор:Барбара Пейчинова

visibility 967

/ брой: 168

Остриетата на неолиберализма - дисекция в няколко подточки

visibility 423

/ брой: 168

При кого отива властта?

автор:Мартин Карбовски

visibility 784

/ брой: 168

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ