19 Юни 2024сряда16:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

Трябва да върнем младите в училище

Подкрепям идеята учител да стане регулирана професия

/ брой: 123

visibility 41

Доц. Петко Кръстев
ПУ "П.Хилендарски", филиал Кърджали

Подкрепям идеята на министър Анелия Клисарова учителската професия да стане регулирана, защитена професия, която да отговаря на по-високи изисквания, на определено ниво на заплащане, с възможности за кариерно израстване - по подобие на професиите на юристите, лекарите, архитектите.
Професията на учителя се формира и утвърждава в обществото, за да удовлетвори социалната потребност от образование, обучение и възпитание на подрастващото поколение на високо равнище. Това очевидно отрежда на тази професия най-висока обществена значимост. За голямо съжаление, в последните десетилетия престижът на тази професия се срина. Затова у младите хора липсва интерес към учителската професия - към нея се насочват по-посредствени възпитаници на средните училища, които намират в педагогическите специалности на вузовете лесен прием. След завършването си малка част от тях стават реално учители. Затова във всички образователни степени имаме застаряване на учителските кадри.
 Разбира се, че една от причините е ниското заплащане при практически целодневна ангажираност. Да не говорим за средата, в която работи днес учителят, за сложностите в общуването с учениците, но и с техните родители. Проблемите на днешното семейство рефлектират върху педагозите в най-силна степен. Деформациите са последица и от нашия "отказ от възпитанието", което бе гонено от училищната дейност години наред от псевдообразователни "експерти", които загърбиха богатия български опит и традициите от Възраждането допреди 20 години. Разхайтеността не е признак на свобода на личността.
За приветстване е и насочването към професионалната подготовка на учителите и смятам, че тя трябва да включва и подготовка за професионално-практическата дейност в училище. Ще припомня, че при анализа на отношенията между професията и учителя е прието да се върви от професията към учителя, а не от учителя към професията, защото при втория подход причината и следствието си разменят местата.
 Открит остава проблемът за ранната ориентация на младите хора към учителската професия - още от гимназиалния етап на образованието. Навремето в Кърджали имаше т.нар. средношколски педагогически факултети към общинския отдел "Народна просвета", окръжния синдикален съвет на СБУ, ОК НА ДКМС и УИ "Л. Каравелов". Трябва ли такива подходящи форми да бъдат забравени като "остарели", с "идеологически" мотиви?                  
 Смятам, че е необходимо колкото се може по-скоро да бъдат приети новият Закон за училищното образование и Стратегията за израстване на педагогическите кадри. Най-малкото законът да се подложи за обсъждане поне в началото на новата учебна година заедно със стратегията. Трябва да върнем младите в училище, иначе нищо добро не ни чака.

Още няма консенсус за Фон дер Лайен

автор:Дума

visibility 257

/ брой: 114

Масови призиви за оставка на Нетаняху

автор:Дума

visibility 257

/ брой: 114

Западът вижда в Китай заплаха, а не партньор

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 114

Канзас заведе дело срещу "Пфайзер"

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 114

Без надежда

автор:Александър Симов

visibility 213

/ брой: 114

Между образованието и бедността

автор:Аида Паникян

visibility 219

/ брой: 114

Нормално ли ви е?

visibility 252

/ брой: 114

Политкоректност

автор:Марин Милашки

visibility 208

/ брой: 114

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ