Позиция
Трябва да върнем младите в училище
Подкрепям идеята учител да стане регулирана професия
/ брой: 123
Доц. Петко Кръстев
ПУ "П.Хилендарски", филиал Кърджали
Подкрепям идеята на министър Анелия Клисарова учителската професия да стане регулирана, защитена професия, която да отговаря на по-високи изисквания, на определено ниво на заплащане, с възможности за кариерно израстване - по подобие на професиите на юристите, лекарите, архитектите.
Професията на учителя се формира и утвърждава в обществото, за да удовлетвори социалната потребност от образование, обучение и възпитание на подрастващото поколение на високо равнище. Това очевидно отрежда на тази професия най-висока обществена значимост. За голямо съжаление, в последните десетилетия престижът на тази професия се срина. Затова у младите хора липсва интерес към учителската професия - към нея се насочват по-посредствени възпитаници на средните училища, които намират в педагогическите специалности на вузовете лесен прием. След завършването си малка част от тях стават реално учители. Затова във всички образователни степени имаме застаряване на учителските кадри.
Разбира се, че една от причините е ниското заплащане при практически целодневна ангажираност. Да не говорим за средата, в която работи днес учителят, за сложностите в общуването с учениците, но и с техните родители. Проблемите на днешното семейство рефлектират върху педагозите в най-силна степен. Деформациите са последица и от нашия "отказ от възпитанието", което бе гонено от училищната дейност години наред от псевдообразователни "експерти", които загърбиха богатия български опит и традициите от Възраждането допреди 20 години. Разхайтеността не е признак на свобода на личността.
За приветстване е и насочването към професионалната подготовка на учителите и смятам, че тя трябва да включва и подготовка за професионално-практическата дейност в училище. Ще припомня, че при анализа на отношенията между професията и учителя е прието да се върви от професията към учителя, а не от учителя към професията, защото при втория подход причината и следствието си разменят местата.
Открит остава проблемът за ранната ориентация на младите хора към учителската професия - още от гимназиалния етап на образованието. Навремето в Кърджали имаше т.нар. средношколски педагогически факултети към общинския отдел "Народна просвета", окръжния синдикален съвет на СБУ, ОК НА ДКМС и УИ "Л. Каравелов". Трябва ли такива подходящи форми да бъдат забравени като "остарели", с "идеологически" мотиви?
Смятам, че е необходимо колкото се може по-скоро да бъдат приети новият Закон за училищното образование и Стратегията за израстване на педагогическите кадри. Най-малкото законът да се подложи за обсъждане поне в началото на новата учебна година заедно със стратегията. Трябва да върнем младите в училище, иначе нищо добро не ни чака.