21 Декември 2024събота15:18 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

ТРИТЕ МАЙМУНКИ - В ГЕРБА!

Ще ни отстрелват поединично, групово и целокупно, докато я караме "Всяка коза за свой крак"

/ брой: 271

автор:Константин Иванов

visibility 2093

"Отстрелват ни поединично", писа колега на страниците на ДУМА, когато безцеремонно изритаха за волнодумство Светла Петрова от една телевизия. 
Сетих се за случая покрай железничарската стачка. Изписа се достатъчно защо и как се стигна до нея, какви ще са резултатите - ще видим, май вече е ясно, думата е за друго. В четвъртък сутринта на предното стъкло на автобус 102, с който пътувам, имаше табелка "Солидарен съм със стачката на железничарите". На някои трамваи, не на всички, пишеше същото. В петък все още табелката се мъдреше тук-там. Вярно, солидарност на думи, но все пак е нещо.
А какво да кажеш за някакъв фактор от автобусния транспорт (ставаше дума за междуградския), който предишната вечер словоохотливо обясняваше от телевизионния екран как те били подготвени да поемат "пътникопотока", как това било отрепетирано по време на празници, когато като се струпали повече пътници, се подавал сигнал докъдето трябва и оттам до половин час осигурявали резервен автобус. Да ти се доплаче от умиление за стройната организация, а и за пълната липса на репортерски рефлекс на интервюиращия, който не се сети да попита титана на автобусната организация известен ли му е изразът професионална солидарност. И няма ли този титан да заподсмърча, ако работи, да речем за "Юнион ивкони", и утре той и колегите му тръгнат по някаква причина да стачкуват, а от "Груп" побързат да успокоят разтревожените им клиенти, че те - от "Груп", ще ги поемат. Но това за елементарното мислене на въпросния титан е вече почти висша математика.
    Много по-жалкото, по-омерзителното - както и да го наречеш, все ще е слабо, беше поведението на колегите на стачкуващите, които ги заместиха, поемайки карането на влаковете, поддръжката, контрола на пътниците... Навсякъде по света и открай време такива ги наричат презрително "стачкоизменници". Омерзителна картина бе да гледаш по телевизията интервюто с железничар, който на десетината въпроса - дали ще стачкува, ще постигне ли стачката целите си, заплашвали ли са ги с уволнение или някакви други санкции, защо не иска да говори - той със здраво стиснати устни единствено свиваше рамене и правеше многозначителни гримаси. Мъж, доведен до такова състояние на животински страх да не изпусне нещо, с което да си изяде хляба, е срам не за него, а за обществото. За нашето, българското общество.
В същите информационни емисии, в които "гастролираха" и стачкоизменниците, и предпочитащият да се прави на глухоням, и титанът на организацията на алтернативния автобусен транспорт, и тръгващите и пристигащите влакове, беше показана... стачката на транспорта в Португалия. Пусти перони на гари и метростанции; табла с разписанието на излитащи и кацащи самолети, на които за всички полети отгоре до долу на списъка се чете една дума "cancelled" - "отменен". Няма алтернативен транспорт, няма стачкоизменници, няма наплашени до загубване на дар слово мъже. Два свята, две стачки - коя ли е истинската! Португалските колеги на нашите транспортни служители стачкуват, защото се предвижда през 2012 година да ги лишат... от 13-а и 14-а заплата. Ами наистина си заслужава да стачкуват - това са поне 4-5 хил. евро по-малко в семейния бюджет.
А нас ще ни разстрелват и поединично, и групово, и целокупно, докато на драмата на другите гледаме като на сеир и не се сещаме, че утре мечката може да се разиграе и в нашия двор.
Но ако на стачкоизменниците не им е ясно в какъв позорен акт ги въвличат, ако правещият се на глухоням се надява, че това е начинът да си запази хляба, ако на титана на автобусната организация му е оперирано чувството за колегиалност и човешка солидарност, би трябвало да се намери някой, който ги разбира по професионално задължение тези работи и да просвети стачкоизменниците, да вдъхне малко мъжество на "глухонемия", да посъветва "титана" поне да не се хвали пред телевизията как забива нож в гърба на борещите се за своето оцеляване негови колеги от железопътния транспорт. По света  - оня, другия свят, с истинските стачки, тази роля на организатор на социалните борби, на защитник на правата на трудовите хора я играят синдикатите. Май ги има и у нас и още преди две десетилетия доктор Константин Тренчев ни обясняваше как с неговата поява като синдикален лидер у нас е приключила ерата на казионните профсъюзи, проводници на политиката на БКП. Докторе, Тренчев, за две десетилетия се нагледахме на вашата физиономия, наслушахме се на кухото ви философстване, с луличката го докарвате досущ героя Попай от детските комикси. Само че той, като хапне от спанака, добива херкулесовска сила и се преборва с "лошите". А вие само помпате мускули, но на пресконференциите. Откъде измислихте с колегата си от КНСБ такъв хермафродит като осемчасова стачка. Какво направихте, за да няма стачкоизменници и локаут? Защо не се изрепчихте на премиера, който в едно интервю в неделя хитро подаде паролата, обяснявайки на интервюиращата го журналистка, че и от нейната заплата ще се реже, ако сега не се резне живо железничарско месо. Както обикновено става, паролата беше "спонтанно" подета в интернет форумите от дежурни участници, на които като им видиш никнейма, знаеш, че следва "Браво, Бойко, само така, Цветанов!"
"Всяка коза за свой крак" у нас се котира далече по-добре от девиза на тримата мускетари "Един за всички, всички за един". А уж сме в Европа. Има телевизия и гледаме как стачкуват португалци, гърци, французи, че дори румънци. А тук мнозинството народ гледа сеир и се прави на глухоням. Вместо лъв по-логично е на герба ни да са трите маймунки - ни чул, ни видял, ни казал.
    Някъде в началото на демокрацията в България за някакъв симпозиум пристигна някогашният ми учител от ловешката езикова гимназия Ролан Десне. Срещахме се, разговаряхме, той наблюдаваше тогавашния поне привидно бурен политически живот. И накрая заключи: "Вие не знаете да се борите." Тогава обяснението беше, че току-що излизаме от социализма, където такива неща не се допускаха. Но за 20 години демокрация така и не успяхме да се научим да се борим, да бъдем солидарни, да бъдем всички за един, а не всяка коза за свой крак.  
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ