Ти би ли станал пилот?
Защо няма желаещи за заплата от 100 хил. евро месечно
/ брой: 235
Игор Йолков
Авиокомпаниите имат голяма нужда от пилоти. Заради дефицита летците ги примамват с немислими за стандартите на повечето руснаци заплати и им предоставят фантастични, дори от гледна точка на западните пилоти, отпуски и привилегии.
Назад, в бъдещето
Едновременно на няколко родни авиофоруми австралийски пилот с името Владимир се интересува: как да се уреди на работа в руска авиокомпания? Той е роден в Иркутск, имигрирал е в Австралия преди 12 години. У дома е летял в ДОСААФ, в новата си родина е завършил курсове за търговски пилот, работи на чартърни полети. На 37 г. е, на "Чесна" има 1500 летни часа, мечтае да лети на реактивен самолет, но... "В компаниите, които летят вътре в страната, имат драконовски условия: заплатата е малка, а се работи максимално. На международните полети плащат добри пари, но там може да се отиде само след като преминеш през местния ад. Казаха ми, че трябва да се връщам в Русия".
Според мнението на нашите пилоти, Владимир има шанс, големият му плюс е перфектният английски. И най-важното - Владимир, след като получил австралийско поданство, мъдро не се е отказал от руското. Което му дава надежда да получи работа в руска авиокомпания. Според нашия Въздушен кодекс не могат да се взимат на работа пилоти-чужденци.
Съвсем неотдавна пилотите напускаха страната ни: мнозина отидоха за големи заплати в Африка и Южна Америка. Сега обаче изглежда е време да се връщат.
Довел приятел - купил си "Лада"
Обява на сайта на "Аерофлот" гласи: фирмата търси пилоти за А320, А330 и "Суперджет". Изискванията: висше авиационно или техническо образование, най-малко 4000 летателни часа, перфектен английски. Важно е и здравословното състояние.
Максимални заплати се получават при 90 летателни часа месечно. За сравнение: във ВВС пилотите на изтребители няма да получат толкова и за една година. Ако издържи обаче, командир на А320/330 може да получи месечна заплата от 400 хил. рубли (9928 евро - бел. ред). А командирът на "Суперджет" от 300 до 390 хиляди (7446-9679 евро).
Освен това има и социален пакет: осигуряване с жилище, субсидиране на лихвените проценти при ипотечни кредити, голяма пенсия, карти за почивки, безплатен паркинг и др. Не във всяка петролна фирма има такива облаги.
В "Аерофлот" може да се печели и от друго. Там действа акцията "Доведи приятел": намирате и примамвате пилот от друга авиокомпания и получавате премия от 200 хил. рубли. А "приятеля" го радват с бонус от 400 хиляди.
Добри пари плащат не само в "Аерофлот". "Траснаеро" търси сега командири за "Боинг 737" за работа в Москва, Петербург и Хабаровск. Възраст до 55 години, изискванията са като в "Аерофлот". За заплатата казват лаконично: "висока".
В същата тази Австралия междувременно пилотът може да се надява на 40 хил. долара на вътрешните линии, 110-150 хил. на международните. Като се има предвид, че данъците у нас са ниски, то, както твърдят топ мениджърите в авиацията, ние вече сме настигнали и задминали Европа. Пилотите в "Луфтханза", след като си платят данъците, получават по-малко. А 70-дневните отпуски, както при нас, няма никъде другаде по света. Западните и азиатските пилоти почиват от 12 до 42 дни, максимум - 48. Има американска компания, където на пилотите им дават само една седмица отпуска.
Къде да се учи?
Защо плащат на пилотите толкова? Причината е на повърхността: те просто недостигат. А освен това обучаването на пилот трае 5 г. и струва 5 млн. рубли, без да се броят стотиците хиляди долари за преобучаване в Европа и САЩ на "Еърбъс" и "Боинг". Разбира се, такива пилоти се ценят като злато. И компаниите буквално си ги крадат една от друга. В същия този "Аерофлот" преди година на командир на А320 са му плащали не 400 хил., а 220 хил. - виждате динамиката, нали.
В същото време въздушните превози се увеличават с фантастични темпове, при водещите компании за една година пътникопотокът расте с една четвърт. Тенденцията се смята за устойчива, казват експертите.
А в страната има само 6 авиоучилища, от тях само две произвеждат пилоти с висше образование. Всички заедно днес те покриват само половината от необходимото.
Идеята да се взимат чуждестранни пилоти в нашите компании, в прекия и преносния смисъл, буквално се носи из въздуха. Засега обаче Въздушният кодекс не допуска гастарбайтери в нашите лайнери.
Цифрите
През следващите 20 години необходимостта от пилоти ще бъде:
В Европа - 100 хиляди
В Северна Америка - 69 хиляди
В Близкия изток - 36 хиляди
В Латинска Америка - 42 хиляди
В Африка - 14,5 хиляди
В Русия и ОНД - 11,9 хиляди.
(По оценки на "Боинг")