Телевизионен кючек
Предавания като "Минута е много", които не влизат в калъпа, които дават знания, падат от екран, за да бъдат заменени от чалга и кич
/ брой: 32
"Минута е много" пада от екрана на БНТ, понесе се шепот из коридорите. Когато мина шепотът, се оказа, че това е факт. Тихомълком и светкавично, без никой да усети. Никой не извика "няма време", никой не призова да спасяваме състезанието.
Горе-долу по същото време смениха и водеща на предаване по тв7. Чалга певица падна от екран, за да я замести сълзлива история на пренебрегната съпруга. И се започнаха едни драми - ред сълзи и сополи. Интервюта на Камелия, която с треперещ глас обяснява как не я предупредили, че я сменят, а шоуто "Споделено с..." имало невероятен рейтинг. Новата водеща Вихра демонстративно започна да се жали за несполучливия си брак, как била изоставена и за да е пълна драмата, публично направи стриптийз, захвърляйки булчинската рокля... Сайтове и форуми заобясняваха как зрителите на Нова тв си искали Вихра, тези на тв7 пък предричали провала й в предаването, което тя отмъкнала от Камелия... Латиносериал с привкус на чалга - "ти ме обичаш, аз теб - не".
Дори когато Наталия Симеонова и нейното "Море от любов" потънаха в океана на изчезналите от екран, в пространството предварително се появиха съобщения за края на телевизионното им бъдеще. На целия този новинарски фон водещият Петър Вучков не успя да се впише. Слухове обявиха падането на "Минута е много". Тихомълком и някак незабелязано състезанието изчезна. Нямаше ги барабаните, тромпетите и шумът. "Минута е много" стои като джазова песен, останала на заден план заради модерни поп-фолк тенденции. Явно не е модно да демонстрираш знания, не е стилно да четеш книги. Котират се дами с тежък грим, големи деколтета и лични драми.
Ако някой бе пропуснал да разбере, че по тв7 има предаване на име "Споделено с...", то благодарение на привидно нещастната Камелия всички го научиха. Ако някой не знаеше, че бившата половинка на продуцента и водещ Иван - Вихра, ще си има собствено шоу, вече го знае. За "Минута е много" времето изтече. А това е предаване-символ на няколко поколения. Това е състезание за ума, за знанието като ценност. Хората в него не са облечени като клоуни, няма ги и комичните физиономии на гримирани матрони. Не се акцентира върху лекотата на поведението, а върху тежестта на познанията. Да, слухове за рокади, за изчезване от екран, дори за смяна на водещия са се появявали. Едва ли обаче с рекламна цел, защото някак не подхожда на имиджа на "Минута е много".
Много или малко е една минута? Много е, защото за 60 секунди телевизионно време могат да се изрекат стотина марки на модни тоалети или безброй заглавия от поп-фолк индустрията, т.е. да се получат доста парички от реклама на знайни и незнайни модерни "герои". За една минута обаче могат да "изскочат" и безброй полезни и любопитни факти от света на историята, географията, спорта... За някои обаче знанията са загуба на време. Важното днес не е да обогатиш зрителя, а да оцветиш деня му, да му покажеш, че друг страда повече, да го накараш да се надсмее на чуждата глупост, без да си дава сметка, че самият той има много да учи.
Ако накарате тийнейджър да обясни какво представлява научнопопулярното предаване, твърде вероятно е да ви се присмее за "комунистическия термин". С искане да изброи българските образователни предавания най-много да го накарате да напусне стаята с трясък. Попитайте обаче за чалга певиците - дори тези, които не слушат тази музика, са в състояние да изброят поне 2-3 имена, защото те, чалгаджийките и поп-фолк изпълнителките, са навсякъде. Името Петър Вучков е познато на тези, които се интересуват от нещо повече от музикални канали, риалити формати и турски сериали. Днешният тийнейджър лесно ще се сети и за предавания от модерния стил "токшоу", защото екранът ни е заприличал на голямо шоу - гримирани красавици на високи токчета греят от екрана на всяка телевизия, банални шарени диванчета причакват своите гости, които да го ударят на клюкарник кой, с кого, какво и защо е направил или не. Гротескна картина, в която телевизиите се поклащат в ориенталски ритми, показвайки гъвкавост и разлюляни телеса в търсене на онзи, който е готов да рамаха пачката и да я метне на сцената. Кич, цвят и липса на смисъл.
Предавания, които не влизат в калъпа, които се опитват да дават знания обаче, падат от екран. Няма значение дали са в ефир от 30 години. Преди време американският формат "Стани богат" тръгна у нас, за да предизвиква знанията на българите. Успешен или не, той изчезна в телевизионната тъма. Изтупват го от прахта и го вадят "почти новичък" след всеки риалити формат по Нова телевизия, или за излъскване реномето на различни политици. Иначе го няма на екран и за какво ли - да показва "звезди", които не знаят какво е подлог, или които не са наясно с елементарни факти от историята. Висшият пилотаж в предизвикването на човешките познания - "Минута е много", явно е ненужен на БНТ, която иначе уж се бори да е сериозна телевизия. Кой знае - ефирното време може да бъде преотстъпено на поредното блудкаво шарено токшоу или да даде поле за изява за поредното "единствено по рода си" предаване, което "влиза в дома на звездите".
Подходящо като за държава, в която всичко е чалга - музиката, политиката, културата, отношенията между хората.