18 Ноември 2025вторник08:02 ч.

Димитър Маргаритов:

Телекомите арогантно вдигнаха цените с 10%

След изтичането на договора той се трансформира в безсрочен и може да се прекрати с едномесечно предизвестие и без неустойки, обясни бившият заместник-министър на икономиката

/ брой: 35

автор:Дума

visibility 4635

"Много се спекулира с това какво е било направено и какво не през декември и януари 2021-2022 г., когато мобилните оператори решиха за първи път от 10 години да се възползват от клаузата си за индексация с обявената от НСИ инфлация, но за две години наведнъж." Това заяви пред БНР бившият заместник-министър на икономиката и бивш председател на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.
"Тогава това им беше забранено, в резултат на което вместо със 7%, както имаха намерения да индексират цените, те се повишиха с 3%. Това беше в ситуация, в която 10 години цените не бяха вдигани на това основание. През следващите 2 години обаче видяхме коренно различна картина. Бездействието на институциите позволи през 2023-та мобилните оператори да вдигнат цените с около 10% и същото намерение поне да изразят сега, за 2024-а", коментира Маргаритов.
През 2023-а обективните икономически обстоятелства са доста по-различни, отбеляза експертът, като припомни, че "през изминалите години тези икономически оператори получаваха помощ, компенсации, стимули от държавата под формата на различни финансови механизми, които имаха за цел да им оптимизират разходите".
"И всичко това като аргумент може да бъде използвано, за да се претендира, че тази клауза е неравноправна, предвид факта, че тези оператори са се видели в едно привилегировано положение, а същевременно искат да вземат от потребителите онова, с което самите потребители са били натоварени като инфлационно напрежение", обясни експертът.
Маргаритов обяви за цинично да се претендира, че "нямало клауза за дефлация". Според него ако има такава, "ще имаме мъртъв текст, а ефектът ще бъде нулев".
Бившият председател на КЗП смята, че може "със законодателни мерки да се пипне малко в цялата тази материя – има какво да се подобри в законодателството".
"Да се помисли в материята за по-масовите услуги, каквито са комуникационните, да се търси сметка за онова, което всички ние сме виждали в офисите на всеки един мобилен оператор – съзнателната политика на висшия мениджмънт, която се спуска до най-последния служител, потребителите да бъдат вкарвани в заблуждение и принуждавани да подписват, без да знаят точно какво подписват и накрая да се видят обрамчени с безброй много услуги, които те изобщо не ползват, но за които плащат", препоръча експертът.
Според него потребителите не са длъжни да преподписват договорите, а много често манипулацията започва именно с това. След изтичането на срока на договора той се трансформира в безсрочен и винаги може да се прекрати с едномесечно предизвестие, без да се дължат каквито и да било неустойки.
В България не добива популярност практиката за предплащане на услугите с преносимост на номера, "защото е много по-добре да държим хората със срочни договори", подчерта Маргаритов.
Той обясни, че трябва "да се дава възможност за запознаване на потребителя с всички съществени условия, вместо да се провежда политика служителите да укриват важната информация от потребителите".

До 20 хил. лева за саниране на еднофамилни къщи

автор:Дума

visibility 2780

/ брой: 215

Сменят формулата на законната лихва за просрочени дългове

автор:Дума

visibility 2174

/ брой: 215

Цените на жилищата ще забавят ръста след 2026 г.

автор:Дума

visibility 2727

/ брой: 215

РСМ разследва ненужни сърдечни операции

автор:Дума

visibility 2677

/ брой: 215

Протести на лекари и учители в Испания

автор:Дума

visibility 2437

/ брой: 215

Агенция вдигна жълт картон на канцлера Мерц

автор:Дума

visibility 2661

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 2462

/ брой: 215

Извратено

автор:Дума

visibility 2013

/ брой: 215

Европа застрашава газовата си сигурност

visibility 2365

/ брой: 215

Горим "еретика", за да се почувстваме чисти

visibility 2163

/ брой: 215

Какво ще се случва с пазарите след влизането ни в еврозоната?

visibility 2852

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ