Строителят на летището в Истанбул печели жп търг у нас
/ брой: 20
Най-сложният и скъп жп участък у нас ще се строи от турски консорциум, в който участват фирмите "Дженгиз" и "Дуйгу", ангажирани с изграждането на новото летище на Истанбул.
Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. и е сред рисковите за изпълнение. Заради забавения избор на изпълнител е ясно, че проектът няма да приключи през настоящия програмен период. През лятото на 2018 г. представител на ЕК се усъмни в саботаж на жп търговете у нас и предупреди, че през този програмен период Брюксел няма да разреши пренасочване на средства от жп проекти към магистрали и метрото, както се случи през миналия програмен период.
Обществената поръчка е на стойност 1,2 млрд. лв. Обединението ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин" печели търга за най-скъпия участък на жп линията Елин Пелин - Костенец (обособена позиция 1 Елин Пелин - Вакарел). В него влизат две турски фирми - "Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети" АД и "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризъм Дъш Тиджаред ве Санайи Лимитед Ширкети" ООД.
Едната от компаниите в турския консорциум - "Дженгиз" - има опит у нас. Заедно с друга турска компания - "МАПА", "Дженгиз" построи 19-километровата магистрала "Люлин", която вече е част от магистрала "Струма".
Турският консорциум печели търга с минимална разлика от 1.45 точки пред друго обединение - ДЗЗД "ЖП Елин Пелин-Костенец".
За най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел бяха подадени най-много оферти - девет. Отсечката е с дължина от 20 км. Предвижда се да бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра. Съоръжението ще бъде най-дългият жп тунел у нас. Предвидени са също 8 моста и две естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел. Срокът за изпълнение е 6 години (72 месеца).