29 Март 2024петък15:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Споделеният просперитет у нас все още е мираж

И през 2019 г., за 10-а поредна година, основните искания на пенсионерите остават забравени от управляващите

/ брой: 12

автор:Дума

visibility 2191

Димитър Нинов, д-р по икономика*

Добре известно е, че преобладаващата част (над 60%) от общия брой на пенсионерите у нас през последните три години са с доходи, които включват основния размер на водещата пенсия, сумата от останалите пенсии и компенсациите към тях, под линията на бедността определена от одобрената от ЕП единна методология (SILC) за страните членки на ЕС. Една от основните причини за това и високото равнище на бедността сред пенсионерите в България, е т.нар. швейцарско правило за индексация (осъвременяване, актуализация) на заварените пенсии, което води до ежегодно нарастващо изоставане на старите пенсии от ново отпусканите на лица с напълно един и същ осигурителен принос. 

Това е драстично нарушение 

на принципното изискване за социална справедливост на пенсионната система; неоснователно противопоставя различните поколения и поражда ежегодно нарастващо недоверие към политиците, политическите партии и държавните институции.

Приетият бюджет на ДОО за тази година показва, че и през 2019 г. пенсиите ще продължат да се индексират по швейцарското правило. А освен всичко друго това означава, че равнището на бедността сред пенсионерите ще се съхрани и вероятно ще се повиши, че те отново, за 10-а поредна година, са в голяма степен забравени от управляващата политическа партия и нейните коалиционни партньори. 

В съответствие с чл. 100 от КСО се предвижда както досега, така и през 2019 г. пенсиите да се индексират един единствен път годишно и то от 1 юли, средата на годината. Което при очаквания среден месечен размер на пенсия в края на 2018 г. от около 367 до 370 лв. прави средномесечно увеличение на годишна база (за 12-те месеца на същата календарна година) - с около 10,50 лв. Както и евентуално прибавени еднократни помощи по Великден и Коледа от по 40 до 50 лв. Ако към това добавим и очаквания ръст на инфлацията, още от края на 2018 г. и средногодишно за 2019 г. от около 3 до 3,6% по предварителни прогнози, стигаме да заключението, че равнището на бедността сред пенсионерите през първата половина на 2019 г. със сигурност ще нарасне, както и че средно за 2019 г. най-вероятно ще остане на или малко под равнището на бедността им през предходната 2018 г. 

Което означава, че и през 2019 г. основните искания на пенсионерите остават забравени от управляващите за 10-а поредна година. И което във същото време прави, от една страна, още по-обосновани и неотложни основните искания на пенсионерите за постепенно въвеждане (в рамките на 2-3 календарни години) на 

ежегодно преизчисляване на старите пенсии 

на основата на средния осигурителен доход за предходната календарна година; въвеждане на напълно безплатно или символично платено здравеопазване за лицата на възраст 65 или 70 и повече години и участие на представители на пенсионерите в надзорните съвети на НОИ и НЗОК, а защо не и в Националния съвет за тристранно сътрудничество към МС. Всъщност традиционният отговор на представители на управляващата политическа партия, в т.ч. на председателя на бюджетната комисия отпреди 5-6 месеци е, че възможностите на хазната не позволяват преизчисляване на заварените стари пенсии. Накратко - че няма пари за подобни програми и мерки. Не съм юрист, но според мен чл. 41, ал. 2 от действащата Конституция на Република България дава право на Българската Асоциация на пенсионерите (БАП) да поставят тези въпроси пред председателя на Конституционния съд, Комисията по правните въпроси към НС, председателя на парламента. Преди две години обаче БАП не получи нито един конкретен и добре обоснован отговор от НС. 

За да улесним читателя в търсенето  и намирането на верния отговор на тези въпроси, ще припомним чл. 6, ал. 2 от Конституцията ни, който изрично провъзгласява 

равенството на всички граждани пред закона 

и недопускането на никакви ограничения на техните права или привилегии, основани на раса, народност, религия... лично или обществено положение или имуществено състояние. Изрично ще подчертаем, че не поставяме под въпрос размерите на основните и брутните възнагражденията на народните представители примерно, но е нелогично и крайно несправедливо те да се осъвременяват 4 пъти в рамките на една календарна година, а пенсиите - 1. Също толкова нелогично и несправедливо е и като основа при индексиране на възнагражденията на народните представители да се ползва работната заплата в публичния сектор, и то през последния месец на всяко предходно тримесечие. 

Поради значителния общ брой на пенсионерите, ниските и незадоволителни размери и равнище на пенсиите, са и една от основните причини за най-високото в ЕС, и като тенденция нарастващо през последното десетилетие, общо подоходно неравенство сред населението на страната. За сравнение ще посочим, че по данни на МФ през 2017 г. 8000 лица у нас са регистрирали доходи от дивиденти в размер на 7 млрд. 281 милиона. Преобладаващата част от тях са участници в грабителската по същество приватизация. Общата данъчна тежест за тези доходи възлиза на 5%, което означава обща данъчна тежест от около 364,05 млн. лв. Общата данъчна тежест (данъците плюс задължителните лични социални и здравни осигурителни вноски за лицата с работни заплата от минималната до максималния осигурителен доход за 2017 г. от 2600 лв.), възлиза на 22,342%. При същата обща данъчна тежест (от 22,342%), годишната сума на бюджетните приходи през същата календарна година биха възлизали на 1,626,72 млн. лв., т.е. на сума, приблизително равна на необходимите бюджетни средства за преизчисляване на старите пенсии на основата на средния осигурителен доход за 2015 г.

По всички тези причини, според нас, провежданата и през 2019 г. икономическа и социална политика следва и 

възпроизвежда основни социални слабости 

и негативни последици на провежданата през последните десетилетия  политики, в т.ч. високото, най-високо в ЕС, и като тенденция нарастващо равнище на бедността и подоходното неравенство не само сред пенсионерите, но и сред населението на страната като цяло. По същите причини прогнозираната през 2019 г. икономическа и социална политика и практика в страната остава далеч от настоятелната препоръка на Световната банка в нейния доклад от 2015 г. за въвеждане на качествено нова политика на споделен просперитет. Т.е. политика на едно много по-справедливо разпределение и преразпределение на плодовете на икономическия растеж - задължително условие за възстановяване доверието на преобладаващата част от населението на страната към управляващите политически партии, партийни коалиции и държавни институции. 

В тази връзка ще напомним сърцевината от изказването на бившия френски президент Никола Саркози на Световния икономически форум в Давос през 2010 г., в което той се обръща към участниците с въпроса: "Нужен ли ни е такъв капитализъм, който в името на бързи и високи печалби пренебрегва жизнените интереси на милиони хора?" И неговият категоричен отговор: "Такъв капитализъм не ни е нужен... Или ние ще се променим, или промяната ще ни бъде наложена от икономически, социални и политически кризи".

*Авторът е бил представител на България в Направляващия Комитет по социална защита на Съвета на Европа; участник в подготовката на пенсионната реформа и в преговорите по 3-годишното споразумение с МВФ

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ