29 Март 2024петък08:52 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Спирка "Вишнева" в София

Посоки

Спирката - от ексцентричността до комфорта

Докато у нас чакащите автобуси мръзнат мокри в дъждове и снегове, по света се охлаждат с климатици или се излежават в хамак

/ брой: 59

автор:Деси Велева

visibility 488

Деси ВЕЛЕВА

В град като София, в който се движат по един милион автомобила на ден, градският транспорт все още има доминиращо място в пътникопотока. В процеса на кръстостване на града между работното място и дома, до парка - за разходка, или до центъра - за културно посещение, много важно място заема спирката. Онази, която може да няма навес или той да е изпочупен. Която евентуално има пейка, но тя е вандалски съсипана, а кошчето за боклук е смачкано.



Градската спирка е мястото, на което стотици хиляди българи прекарват немалка част от деня си. Тя е зона, превърнала се в сакрално място за изпитване на собственото ни търпение, за проверка на самообладанието ни, за самоанализ на твърдостта ни, за проба на контрола върху покорството ни. С други думи - родната спирка не е просто място да спреш, а да чакаш. Много. И докато чакаш, се случва да изразяваш себе си чрез блъскане, ритане, чоплене, рисуване и друг вид "разкрасяване". Затова и за едни мястото й е равнозначно на губене на време, преди да се приберат при семейството си, за други - спечелено такова, преди да се окажат в домашната джунгла.
Спирката става изключително отблъскваща, когато чакащите бързат за работа, и в същото време е непреодолимо привлекателна, когато те не искат да стигнат до центъра на професионалното си поприще.
Заради всичко това е много важно спирката да е удобна. Да пази от дъжд и сняг, от виелица и жарко слънце, да има място за сядане. Това някъде го има, но у нас е рядкост.
Преди години Столичната община се опита да се отърве от досадните обекти и да ги даде на концесия, за да се погрижи друг за тях. Опитите обаче се оказаха безуспешни и никой не поиска да се нагърби с бремето, въпреки обещанията за печалби чрез осигуряване на рекламно място.
Затова засега София не може да се похвали с комфортни спирки, а само с интересни. Една от тях е спирка "Вишнева" - емблематично място за столичани. Преди пет години тя бе почти изпепелена, а наскоро бе възстановена. Къщичката е на трамвайна линия, която е пусната в експлоатация през 1933 г., а трамваят е спирал на три места - на спирка "Борова гора", на Семинарското плато и на "Вишнева", като само последната съществува и до днес. Има идея тя да се превърне в музей на електротранспорта, но засега действия не са предприети.
Положителното е, че и още една знакова спирка в столицата бе възстановена наскоро. Тя е в район "Изгрев", до плувния комплекс "Диана", и носи ексцентричното име "Оригами". Спирката е проектирана преди повече от 50 години от арх. Любомир Шинков и бе обновена в оригиналния й бял цвят.
И на едно друго място у нас спирките се превърнаха в атракция, почти без пари - в Алфатар. Преди време там се появиха атрактивни места за чакане, на които ти е драго да постоиш просто ей така. Спирките не са изцяло нови, а само реновирани. С малко пари, подръчни средства и желание местните позакрепиха конструкциите, боядисаха ги в различни цветове, някои превърнаха в истински библиотеки, с картини по стените, със сувенири и други украси.
Удобство и красота са двата водещи мотива за изграждане на автобусни спирки в чужбина, макар че на много места градският транспорт не е масов и се ползва от малко хора. Добре известни са обектите с климатик в Дубай. Нормално е в топлото емирство да залагат на комфорта, а не на ексцентричността. Семпли на вид, спирките са затворени отвсякъде и осигуряват прохлада.
В другия край на света - в Минеаполис, в американския щат Минесота, разчитат повече да им е топло, затова там една спирка прилича на гигантски грил. Истински реотани на покрива излъчват топлина, а цялата атмосфера предизвиква апетит.
Япония пък е известна с няколко "вкусни" спирки във формата на различни плодове - ягода, диня, домат. Освен че са красиви, те са масивни и здрави, съобразени с тамошните особености, и не разчитат толкова на удобство за чакащите.
Многообразието на спирки радва хората по целия свят - в Лондон се люлеят на люлки, в Балтимор децата се катерят по огромни фигури във формата на букви, в Атина мястото за чакане е изработено от части на стар ученически автобус, в Париж лежат в хамак.
И докато по света се наслаждават и на всякакви други ексцентричности със странни форми, у нас все още мечтаем за здрава пейка и широк навес. Комфортът тук е само химера.

Спирка "Оригами" в София

Спирката в Алфатар

Спирка в Дубай

Спирка в Минеаполис

Спирка в Япония

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ