23 Юли 2025сряда19:57 ч.

Социалното липсва в новата европейска програма за умения, категоричен е Неков

Европарламентът гласува с голямо мнозинство резолюцията по доклада "Нова програма за умения за Европа", чийто докладчик е българският евродепутат

автор:Дума

visibility 2884

Новата европейска програма за умения има за цел да намали несъответствието между уменията, които хората придобиват чрез образованието, и тези, необходими в реална работна среда. Тя е предназначена да подобри качеството и приложимостта на уменията, за да отговори на нуждата от бързо променящ се пазар на труда и да повиши разбирането за уменията и квалификациите на европейския пазар на труда.
Според Момчил Неков трябва да се засили социалното измерение на програмата за умения. Предложеният от Европейската комисия пакет от мерки не предлага дългосрочна визия, която да обхваща и участието в предучилищно образование. Борбата с ранното отпадане от училищната система за съжаление също не е застъпена. Днес в рамките на ЕС има около 70 милиона души, които нямат базови умения като четене, писане и смятане. Неков смята, че единственият начин за преодоляването на този проблем е инвестирането в приобщаващо образование, което да отговаря на социалните предизвикателства и да осигурява равен достъп за всички.
Евродепутатът е на мнение, че днес работодателите не търсят толкова дипломи за висше образование. Те имат нужда от амбициозни хора, притежаващи широк набор от хоризонтални умения като работа в екип, самоувереност, лидерски качества и предприемачески дух. "Истината е, че придобиваме най-разнородни умения извън официалната образователна система. Създаването на системи за валидиране на неформалното и самостоятелно учене в ЕС ще бъде крайъгълният камък за успеха на програмата за умения", изтъкна Неков.
"Еврокомисията поставя акцент и върху развитието на дигитални умения. Смятам, че за да бъдат реално ефективни националните стратегии за насърчаване на дигиталните умения, трябва да се обърне специално внимание на ролята на учителите във всички нива на образованието. Нека не забравяме, дигитализацията и новите технологии са голямо предизвикателство и за тях. За да пожъне успех програмата за умения, учителят трябва да е главно действащо лице. Трябва да се увеличи привлекателността и на професионалното образование и обучение. Смятам, че именно практическото обучение и дуалното образование имат потенциала да се справят с проблема с недостиг на умения". Това заяви Момчил Неков по време на дебата преди гласуването на проекторезолюцията.
От 2015 г. в България функционират няколко проекта за дуално обучение. По тях днес работят над 15 училища в 11 български града и 70 компании. До 2019 г. проектите ще обхванат над 1200 ученици.

Замразяват цените до края на 2026 г.

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 134

България с най-нисък дълг спрямо БВП в ЕС

автор:Дума

visibility 493

/ брой: 134

Телефонни измамници искат пари от името на БНБ

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 134

В Гърция: Строг контрол върху таксите за банкомати

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 134

Мицкоски предлага пет потребителски кошници

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 134

28 страни осъдиха Израел за избиванията в Газа

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 134

Накратко

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 134

Истинската заплаха

автор:Александър Симов

visibility 553

/ брой: 134

Когато камбаните замлъкнат

автор:Камелия Базова

visibility 550

/ брой: 134

Ботев и Вапцаров

visibility 532

/ брой: 134

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ