Софийският участък от "Хемус" с 10 см по-тънък асфалт
/ брой: 35
Служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков направи нови шокиращи разкрития за качеството на пътното строителство в България. Потресаващ пример е отсечка от магистрала "Хемус", по която близо една трета от асфалтовия слой е спестен, а в замяна на това шлаката в основата е над нормата. Става дума за участъка София - Яна.
"При изискване за 28 см асфалт взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество", обясни Шишков пред Нова телевизия. Той уточни, че в тази част на магистралата строителството е започнало през 2011 г., движението е пуснато през 2013-а, а разрешението за ползване е издадено с 3 години закъснение - през 2016 г. "Удивително е, че нито фирмата надзорник, нито държавните контролни органи са забелязали, че отсечката е изпълнена с огромни икономии на асфалт", каза Шишков.
МРРБ и МВР ще продължат съвместните проверки по ключови шосета, тъй като се очертава тревожна картина. "В голямата си част пътищата не са направени според одобрените проекти. Не можахме да си построим магистралите, построихме по-малко от половината, а вече започваме да ремонтираме тези, които сме построили", коментира министърът.
Министърът даде информация какво предстои за незавършените лотове на "Хемус": "На 5-и лот ще бъде премахнато незаконното строителство, извършено до този момент, и ще бъдат одобрени проектите за 5-и и 6-и лот, за да може да започне строителството там. Одобрен е подробният устройствен план на 9-и участък. Четвърти лот е в капан, тъй като има голям обхват незаконно строителство", посочи Шишков.
Той е категоричен, че за отсечките, за които са раздавани аванси, индексиране на цените по договорите няма да има. "След като имат 35% аванс, трябва да продължат да строят. След като са взели аванс, а в договорите им няма условия за индексиране, няма как да получат такива пари", заяви министърът.