18 Септември 2025четвъртък00:17 ч.

СНИМКИ СОФИЙСКА ФИЛХАРМОНИЯ, Лия Петрова

Софийската филхармония свири Мусоргски и Глазунов

Лия Петрова и Мартин Цонев партнират на националния оркестър в София и Русе

/ брой: 55

автор:Дума

visibility 1917

Доайенът на диригентското изкуство у нас маестро Георги Димитров ще поведе на 23 март Софийската филхармония с програма от творби на двама колосални композитори - Модест Мусоргски и Aлександър Глазунов. Солисти на вечерта са виртуозната цигуларка Лия Петрова и известният бас Мартин Цонев. В програмата - Встъпление към операта "Хованщина" и "Песни и танци на смъртта" от Мусоргски и Концерт за цигулка и оркестър в ла минор, оп. 82 от Глазунов. Със същата програма на 25 март националният оркестър ще гостува в Русе на Международния фестивал "Мартенски музикални дни", научи ДУМА от Кремена Николова-Флор, реклама и връзки с медиите на Софийската филхармония.

Мартин Цонев

Ярък представител на "Могъщата петорка", Модест Мусоргски е може би най-необикновената творческа личност на своята генерация. Неговите новаторски търсения в хармонията, колорита, вокалния стил (оперите "Борис Годунов" и "Хованщина", песенните цикли "Без слънце", "Песни и танци на смъртта", Симфоничната картина "Нощ на голия връх") и ярката изобразителност привличат навремето вниманието на Дебюси, който дори го смята за един от предтечите на импресионизма. Отказал се от привилегиите на своя дворянски произход, Мусоргски се отдава изцяло на композиторското си призвание, но живее твърде бохемски, рано умира, оставяйки повечето си произведения недовършени или само в нахвърляни скици. Благородната мисия да довърши и публикува наследството на своя приятел и съмишленик поема Николай Римски-Корсаков, благодарение на когото творбите на Мусоргски не само достигат до аудиторията, но и трайно навлизат в световния оперен и симфоничен репертоар като кулминации на руската музика на ХIХ век.
Още на 16-годишна възраст Александър Глазунов представя пред публика първата си симфония, демонстрирайки ранното и изненадващо хармонично развитие на своя изключителен талант. Ученик на Балакирев и Римски-Корсаков, музикален наследник на "Могъщата петорка", той изучава с голямо внимание и творчеството на Чайковски (който от своя страна също оценява високо способностите на младия си колега). Стилът на Глазунов обединява най-добрите традиции на руската музика - епична сила и жива емоционална изразителност, бляскава оркестрация и дълбочина на симфоничното развитие. А балетната му музика продължава традицията на "симфоничните балети" на Чайковски.

 

 

Скандални разлики в цените от борсата до магазина

автор:Дума

visibility 687

/ брой: 173

Финансовото министерство пласира ДЦК за 300 млн. лева

автор:Дума

visibility 670

/ брой: 173

Бум в търсенето на екзотични валути

автор:Дума

visibility 571

/ брой: 173

Младите българи предпочитат да инвестират в акции, а не в имоти

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 173

Израел удари Газа с цялата си мощ

автор:Дума

visibility 718

/ брой: 173

ЕК отлага 19-ия пакет санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 627

/ брой: 173

47% от македонците не одобряват поетия курс

автор:Дума

visibility 604

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 173

Банализмите на психодясното

автор:Александър Симов

visibility 632

/ брой: 173

За образованието

visibility 629

/ брой: 173

Слънчевото дете на българската поезия

visibility 634

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ