"Софийска вода" пилее за реклама, но не и за инвестиции
Фирмата изкуствено занижава печалбата си, за да иска допълнително увеличаване на цената на водата от ДКЕВР, категоричен е общинският съветник Георги Кадиев
/ брой: 75
Чрез договори с дъщерна фирма концесионерът "Софийска вода" прави допълнителни разходи за рекламни материали, за автомобили и транспорт и ги включва към инвестиционната си програма. Така изкуствено занижава печалбата си и има основание да иска допълнително увеличаване на цената на водата от ДКЕВР. За това сигнализира вчера общинският съветник от БСП Георги Кадиев.
Според него вместо да влага средства в намаляването на загубите във водопреносната мрежа, концесионерът сключва анекси със свързани фирми за използване на проектантски услуги, графичен дизайн и оформление и др. Така всяка година от дружеството искат увеличаване цената на водата именно с аргумента, че не могат да извършат планираните инвестиции с приходите на дружеството.
Именно след последните изявления на ръководството на "Софийска вода" АД, че водата в София е евтина и на цена колкото два килограма свинско месо, той е изнесъл няколко анекса към договор между "Софийска вода" и "Уотър Индъстри Съпорт енд Едюкейшън", която е дъщерна фирма със същите собственици като тези на "Софийска вода". Нейният адрес на управление е в офис на 5 етаж в сградата на дружеството концесионер, а изпълнителен директор е бивш шеф на "Софийска вода". Този договорът е сключен на 28 март 2006 г. и е за проектантски услуги. След това са сключени 5 анекса, включващи услуги за графичен дизайн на рекламни материали, оформление на доклади и документи, както и за изплащане на разходи за наем на автомобили, за таксита, за възможност за избиране на подизпълнители на подизпълнителя, каквато се явява свързана фирма. Последният анекс по договора е от 28 юли 2008 г. при кмета Бойко Борисов.
На 1 април 2012 г. се сключва нов договор със същото съдържание между същите компании, но при новия собственик, а анексите са вече част от договора, обяснява Кадиев. Договорът е за 2 години и все още тече. Ако никоя от страните не реши да го прекрати, той се подновява автоматично за нови две години.
Общинският съветник обясни за ДУМА, че по този начин концесионерът прави разходи към дъщерни фирми, вероятно на завишени цени, а печалбата отива към другата фирма. Това дава възможност за генериране на неправомерно високи печалби чрез свързани дружества, смята още Кадиев.
От "Софийска вода" заявиха, че в инвестиционните им разходи се включва само проектирането, направено от УИСЕ по инвестиционната програма на компанията майка. Според Мариана Итева, прокурист на дружеството, е "изключително притеснително откъде г-н Кадиев има достъп до търговски договор". Тези документи били представени единствено на "Вътрешен одит" и "Концесионен контрол" към Столичната община.