Сметки без кръчмар
/ брой: 189
От Съюза на българските автомобилисти искали да бъде спряна измамата с превъртането на километражите на продаваните стари коли у нас. Същите настоявали да се прокара поправка в НК, с която да се криминализира деянието. Абе, господа експерти от СБА, вие искате автокъщите у нас да затворят ли? Що съсипвате бизнеса на хората с коли? Почти всички ще ги докарате до фалит - недейте така, моля ви! И Европа ще скочи срещу такова кардинално решение. Ако въведем строги наказателни мерки, те къде ще си изхвърлят старите брички. Нали ние сме им кошчето за автомобилни отпадъци, като дори си плащаме за услугата.
Иначе извън шегата, превъртането на километражите си е стара история, която дори и купувачите познават добре. Но все се надяват да случат на честен продавач. Няма как да си купиш обслужен автомобил на 150 000 км и след два месеца да трябва да сменяш двигател, щото видиш ли, гръмнал. Е, това е естествен процес, защото преди да бъде продаден, са му направили "малка" козметична корекцийка или са му премахнали "само" някакви си 150 000 км. Така, вместо човек да си купи кола на 300 хиляди, плаща добре и се настанява доволен в изпрана и парфюмирана стара таратайка. Да не говорим, че и голяма част от кварталните гаражи, префасонирани в автосервизи ще претърпят загуби от едно основно перо в дейността си. За "подмладяването" на автомобил търговците се бъркат с по около 50 лева, но пък процедурата качва автоматично цената за клиента с няколко стотарки, а ако колата е по-нова - и с някоя друга хилядарка.
В другите европейски страни отдавна са разрешили този проблем. Имат си закони, в които ясно е посочено, че превъртането на километражите е криминално деяние, а наказанието е солено обезщетение, което получават клиентите от измамниците, и сериозна глоба за последните. А в някои страни присъдата стига и до затвор. Освен това, сделката веднага се анулира и хората получават обратно парите си. Интересно е у нас как точно ще стават процесите по разследване и установяване на престъплението? В Европа имат не само закони, но и работеща съдебна система, и контролни органи. Не трябва да забравяме също, че независимите експерти - вещи лица там са неподкупни и бачкат професионално. Но, да допуснем, че една такава измама се установи и продавачът трябва да плати обезщетение на клиента, че и да си прибере обратно трошката. Как ще бъде принуден да си плати като често материално-отговорното лице на фирмата, което вкарва десетките скапани коли от Европа, не е баровецът, който отпрашва със скъпата си нова кола. Обикновено това е някакъв човечец, който освен, че никой не е виждал, няма нищо на свое име и по документи е платежоспособен.
Цялата пара, дето вдигат от СБА покрай километражите, е нетърпим за отлагане казус, важното обаче е не само да се прокарват и одобряват поправките в законите, а и те да се спазват, за да има ефект. Иначе другото са сметки без кръчмар.