На фокус
Слаб маркетинг спъва "Арена Армеец"
/ брой: 183
София и България получиха спортен бисер, каквато е многофункционалната зала "Арена Армеец", но веднага след откриването й стана ясно, че ефективността от използването й като спортен обект е направо никаква.
Залата бе направена в кратък срок - за 18 месеца, като подобна технология за строителство не е използвана у нас. И София имаше нужда от нея, но какво се получи?
Още в деня на откриването черната борса на раздадените предварително безплатни билети се развихри. По една от централните телевизии директно беше показано как върви алъш-веришът пред залата посред бял ден. Цената беше в зависимост от мястото и реда и варираше между 12 и 30 лева. Дори все още не са изтрити обявите в интернет за тези билети.
Вторият, по-важен, проблем излезе наяве след изказването на треньора на националния отбор Радостин Стойчев, че волейболистите ни заминават да тренират във Варна, понеже таксите в "Арена Армеец" са твърде високи и те не могат да си ги позволят.
С обявените цени на билетите за международния турнир по волейбол за мъже от 12 до 14 август едва ли ще бъдат покрити разходите само за наема на залата. Наистина домакините отчитат по 2000 билета на ден, но колко софиянци ще си дадат лептата, за да гледат точно в събота двубоя между Франция и Чехия? Освен ако не дойде заповед "отгоре" залата да се напълни на всяка цена. Макар че на практика това трудно ще стане. Но дори в залата да има и 5000 души, приходите от техните билети ще бъдат ли достатъчни за покриване на разходите? Радостин Стойчев огласи, че от волейболистите искат по 15 000 лева наем за един тренировъчен ден. Ясно е, че за състезание разходите са далеч по-големи като се има предвид средствата за охрана, осветление, озвучение, обслужващ персонал и т.н.
Ясно е, че провежданата маркетингова политика за използването на залата има бели петна. Или по-точно тези, на които е възложена, са с ниска квалификация, а ако изобщо имат такава - тя е съвсем в начален стадий. Затова се получава порочна практика.
Какво да се прави?
Преди прехода у нас се е изучавала дисциплината "Проучване на пазарите", но сега почти няма университет или институт, където да не се изучава маркетинг. И понеже в случая с "Арена Армеец" става дума за предлагана услуга, "невежеството не е аргумент" за провала.
Според официалната информация застрахователно дружество "Армеец" е основен спонсор на залата. За това, че се ползва неговото име, то ще дава годишно по 1 млн. лева.
Предвиждат се също в залата да се проведат концерти на Жан-Мишел Жар, Бионсе и др. При подобни концерти на водещи световни изпълнители цените на билетите са действително високи, но това е и обективната действителност. В зала "Арена Армеец" ще се проведат и турнирите за Световната купа по художествена гимнастика още тази година, а от догодина и турнирът на шампионките от женската тенис асоциация. Тепърва календарът на залата ще се попълва, но нейната ориентация към спорта следва да е приоритет. И оттук идва необходимостта от диференциация в ценовата политика за предоставените услуги, т.е. ако има маркетинг-микс за залата, следва той основно да се преработи.