24 Януари 2019четвъртък08:34 ч.

Снимки ЛИЧЕН АРХИВ

Портрет

Скулпторът, който дава душа на метала

Живко Седларски изработва не само емблематични рокли от месинг и гранит, но и дарява барелеф на Христо Ботев за фасадата на Българския културен център в Париж

/ брой: 7

автор:Альона Нейкова

visibility 622

Прочутият скулптор Живко Седларски, който от 1991 г. живее и работи във Франция, наскоро участва за първи път в едно от най-престижните лайфстайл събития в България. Част от произведенията на известния творец бяха представени по време на ревю-спектакъла по повод десетото издание на годишните награди "БГ модна икона". Майсторът на монументалната и малката пластика включи в престижното дефиле някои от неговите емблематични метални рокли.

Уникалната серия, пресъздаваща най-елегантната женска дреха, се ражда през 2008 г. Живко Седларски обаче залага не на коприната, дантелата или шифона, а на желязото, месинга и гранита. Така авторът открива връзката между модата и скулптурата. Дълго работи върху първото си творение и се замисля как ще го нарече, едва когато негови приятели го питат за името на пластиката. Названието идва като знак от съдбата: слушайки в колата известната песен "Rainbow In The Dark" на Рони Джеймс Дио, запечатва я в съзнанието и, като продължава да вае роклята от неръждаема стомана, разбира, че тя е въплъщение на "Дъга в нощта". Фигурата с височина 320 см е предназначена за частен парк, разположен северно от Рен, Франция. Всеки, който е виждал дори макета на скулптурата, от пръв поглед усеща движението на млада дама във вихъра на дворцов танц от началото на XVIII век. Освен с неповторимия си порив, произведението е ефектно и със своята огледална повърхност. На дневна светлина като че ли се слива с пейзажа и отразява околната среда в стотиците полирани плочки, образуващи плисетата на дрехата. А през нощта в нея рефлектира и най-малкият извор на блясък...

Това е само началото на цикъла "Роклята" - оригинален синтез между чаровната диктаторка, изящното изкуство и магията на архитектурата. Следват "Андромеда", "Сирена", "Пенливата", "Жената на рибаря"... "1910" (годината, през която започва ерата на Пол Поаре) бележи своеобразен обрат в търсенията на силуета. Появяват се "Полъх" и "Звездите на Щутгарт". А испанската дизайнерка Изабел Санчес го вдъхновява за "Фуклата" и "Спирална галактика".

Живко Седларски не крие, че в творческите му търсения винаги присъства жената. Тя не е пресъздадена буквално и чисто физически във всяко негово произведение. Но човек много лесно може да си я представи. Защото в роклите от метал представителката на нежния пол всъщност е енигма, загадка, силует... Но и онова необяснимо божество, пред което авторът искрено се прекланя. Именно енергията на нежната част на човечество са уловени в чувствените му скулптури, които сякаш имат душа. Стремежът към красивото минава през изчистената линия и опростената форма на фигуративна пластика - без излишни щрихи.

"Избрах роклята, защото исках да пресъздам движение, необременено от детайли", обяснява Живко Седларски. И добавя, че лесно се разделя с произведенията си, защото има доста идеи и знае, че може да направи още много. Жена му обаче винаги казва, че е продал най-хубавата си творба. Но авторът го приема като комплимент от близък човек и в следващите месеци работи върху поредния си проект. "Темата естествено ме води към висшата мода. С ентусиазъм и вдъхновение се доближавам до дизайнерите и с надеждата може би на свой ред да ги вдъхновя, за да сме във взаимно сътрудничество", уточнява българинът. Именно заради него Haute Couturе (висша мода) се превръща Haute Soudure (висше заваряване) - игра на думи, която веднага разкрива на знаещите френски какво всъщност прави авторът. 

Но колкото и да са впечатляващи, "Роклите" са само част от фантазията на известния ваятел. Майсторът изработва като дарение и барелеф на Христо Ботев за фасадата на Българския културен център в Париж. Дело на Живко Седларски е и скулптурата "Майка" (известна още като "Розоберачката"), която се намира на входа на Карлово и е символ на града и на Празника на розата. Сред най-значимите изяви на твореца е и миналогодишното му участие в международното Джинджи Лейк биенале в Суджоу, Китай. Произведения на българина са притежание на много чуждестранни музеи, галерии и частни колекции. Негови пластики има в паркове, градини, замъци, красиви къщи и домове по цял свят.

Роденият в Елхово талант завършва Техникума по керамика и стъкло. По-късно изучава скулптура в Националната художествена академия. Любопитен епизод в неговата биография е курсът по анатомия в Медицинската академия при проф. Палов. Практикува и в Берлинската художествена академия. Изявите му в самостоятелни и колективни експозиции, както и изпълненията му на скулптури са на 3 континента и освен България включват Германия, Франция, Австрия, Швейцария, Англия, Шотландия, Белгия, Испания, Португалия, Словения, Словакия, Естония, Ливан, Грузия, САЩ, Китай и др.

Живко Седларски е сред тримата избрани европейски творци, вписани в програмата на Клуба за изкуства на Съвета на Европа през 2007 и 2011 г., за да участват в представителна изложба. Модните дефилета в Париж, Милано и Ню Йорк са извор на вдъхновение за скулптора, който до момента е реализирал две ревюта във Франция - миналото лято (заедно с ученик на легендарния дизайнер Жан Пол Готие) и самостоятелно през 2013 г.

Досега родната публика е имала редки, но запомнящи се срещи с българския скулптор с богато творчество и заслужено признание в цял свят. Дано скоро предстоят и други.

БАБХ не казва има ли умрели от чума животни в Болярово

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 16

ГЕРБ пуснаха предизборната машина

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 16

Очакват износ за над 57 млрд. лв. тази година

автор:Дума

visibility 46

/ брой: 16

Кога ще си научим уроците?

автор:Зорница Илиева

visibility 118

/ брой: 16

Конгресът спря Тръмп да напусне НАТО

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 16

Фронтекс: Не отнемаме суверенитета на държавите в ЕС

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 16

Русия е за мирен договор с Япония

автор:Дума

visibility 58

/ брой: 16

Лихвоточките - 30 години по-късно

автор:Евгени Гаврилов

visibility 88

/ брой: 16

Преход без изход

visibility 55

/ брой: 16