20 Април 2024събота15:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Ретроспективна изложба на Анастасия Панайотова в галерия "Академия"

автор:Дума

visibility 91

Ретроспективна изложба на Анастасия Панайотова е подредена в галерия "Академия" на Националната художествена академия, ул. "Шипка" 1. Художничката е възпитаничка на НХА. Завършила е графика и илюстрация при проф. Илия Бешков, но пази великолепни спомени и от други свои професори - Веселин Стайков, Кирил Цонев, арх. Далчев, Николай Райнов, Борис Иванов. 

"Това бяха хора, които живееха с изкуството, обичаха го и му служеха, казва тя. Имаха наблюдателност, остра чувствителност, дълбоко разбиране за него и ни предаваха това като атмосфера, възпитаваща за цял живот. Едно, че бяха от най-добрите български художници, и - в добавка - успяха да създадат у мен интерес към рисуването и композицията. Където и да ходиш, каквото и да виждаш, мисълта "Как сега да изразя това?" не те напуска. Остава като неизменен проблем. Важна е тази ангажираност, тази отдаденост на изкуството, внушена на първо място от Бешков."

Какво може а види посетителят на галерия "Академия"? Цял живот, прекаран с мисълта за рисуване и с увличащото усилие да направиш колкото може по-артистична интерпретация на помисленото и преживяното. Докато предишните две самостоятелни изложби на Анастасия Панайотова (2015 - СБХ, 2017 - галерия "Стубел") представляваха изцяло "живопис с постна техника" (гваш, туш, акварел, бронзови бои), настоящата ретроспектива включва около 30 графични листа, повечето от тях - цветни литографии. 

"Винаги съм търсила колкото може по-верен начин за изразяване. Аз имам чувство за стойността на колорита и постоянно съм го използвала в графиката. Цветът ми е нужен за по-голяма изразителност, не като самоцел. Може би съм обогатила изразните средства на литографията", завършва авторката. 

Настоящата експозиция дава възможност да проследим развитието й на график за период от четири десетилетия. Специалистите ще видят например какво се случва с черния контур, как се менят съотношенията черно-цвят, линия и петно, как "звучи" черното върху черно и плътно положеният цвят до прозрачния. 

Успоредно с цветните литографии и цветните рисунки, художничката цял живот прави и черно-бели с туш и перо. На въпроса какво й дава тази техника, тя отговаря: "Перото е изключително хубаво нещо за предаване на поетични чувства и драматични състояния. Всичко може да се изрази. Направо от ръката ти изтича, толкова е свързано с човека острото перо. Няма умдрукери, преса, камъни - от никого не зависиш. Абсолютна свобода, колкото и да е чувствително и колкото и да има своите трудности. Очарователно нещо!" 

Благодарение на любезното съдействие на Софийската градска галерия и галерия "Илия Бешков" в Плевен, в ретроспективата са включени избрани образци на тези драматични "пера", пазени в съответните фондохранилища. От Националната галерия пък гостуват две рисунки, разкриващи свободния и вдъхновяващ диалог на Анастасия Панайотова с двама от любимите й поети. 

Като щастие и голямо богатство художничката оценява съпреживяването не само на поезията, но и на всички проявления на изкуството, в това число - на музиката и киното. А умението й да общува с духовете на велики творци от различни области, школи и направления започва оттук, от Националната художествена академия. Така Невена Лилова, куратор на изложбата, представя експозицията и авторката.

Анастасия Панайотова е родена на 21.01.1931 г. в София. Завършва Първа девическа гимназия (1948). Следва Художествената академия (1948-1954). Дипломната й работа представлява серия илюстрации по "Хоро" на Антон Страшимиров. От 1955 г. е член на Съюза на българските художници. Участва в много изложби в страната и чужбина, както и в общи експозиции в Унгария, Чехия, Румъния, Германия, Швейцария, Русия, Гърция, Франция, Швеция, Испания, Англия, Австрия, Индия, Египет, Тунис, Мексико и др. Носителка е на престижни отличия. Нейни творби са притежание на галерии и сбирки на колекционери в различни страни по света.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ