18 Юни 2024вторник17:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Реформа фантом

/ брой: 72

автор:Евгени Гаврилов

visibility 478

Евгени ГАВРИЛОВ

Едва изкарал три месеца на поста, шефът на БДЖ Йордан Мирчев бе освободен. Защото назначилият го транспортен министър Николай Събев бил недоволен от реформата в железниците, чието възраждане обеща да се усети от пътниците още през май (стр. 5).
Променяме БДЖ, така че да ни превозва чисто, безопасно и приятно. Променяме го така, че да се върне на пазара на товарни и пътнически превози, заяви преди време Събев. И заедно с това полетяха обещания за тунели под Балкана, мостове над Дунав и скоростни влакове. Колко реалистични са те - времето ще покаже.
А иначе реформата в БДЖ е като съдебната. Фантоми. Всички говорят за тях, но никой не ги е виждал.
Преди около 30 години започна трансформация на жп транспорта, за да може уж БДЖ да стъпи на пазарни релси, както бе модерно да се казва. Бе приет и специален оздравителен проект, който се провали във времето. И под лозунга за реформи БДЖ целенасочено тръгна да потъва. През 90-те години със закон Национална компания БДЖ получи статут на национален превозвач. Малко по-късно друг закон му го отне.
С течение на времето железницата се декапитализира. И нищо от това, което можеше да извади БДЖ от блатото, не бе направено.

Нито се подобряваше състоянието на железния път, нито се инвестираше в международни направления и връзки с останалите страни от ЕС. Вървеше се по линия на най-малкото съпротивление - намаляване на влаковете. Затова и сега загубите на БДЖ, "Пътнически" и "Товарни превози" надхвърлят 400 млн. лв. Затова и в момента само 3-5% от всички пътници у нас избират да се качат на влак. Останалите предпочитат автобусите, споделените пътувания, групите във Фейсбук.
За нелоялната конкуренция на автобусните превозвачи се говори отдавна. При "лошия" социализъм просто имаше правила. Не се допускаше дублиране на автобусни и жп линии. Днес това е невъзможно, защото би противоречало на логиката на пазара. Няма да говорим за качеството на услугите на БДЖ.
Няма железница в света, която да е на печалба, защото навсякъде жп транспортът предоставя и социални услуги. И тук излиза въпросът на каква цена.
Преди години шеф на БДЖ, щом станеше дума за компанията, цитираше разказа на Вазов "Дядо Йоцо гледа". Всяка сутрин героят се възкачвал на скала в Искърското дефиле, за да чуе тракането на трена, защото за дядо Йоцо той е бил символ на държавата. Щом влакът се движи, значи и държавата съществува. Железниците отдавна не са такъв символ. Иначе няма как да се обясни плачевното им финансово състояние, превърнало се в хронична болест.
Сега с парите от концесията на Летище София те се оздравяват за пореден път. Не трябва да се изключва рискът, че отново ще бъдат изхарчени едни милиони без никакъв ефект, защото националната жп компания през годините, за съжаление, се оказа бездънна яма, където често се срещат корупцията и некадърното управление. И всеки месец да сменят началниците там, ефектът ще бъде съмнителен.

Канят се да забранят най-старите коли у нас

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 113

Енергийният министър обещава под 1,5% поскъпване на тока

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 113

Реконструират Бетонния мост в Пловдив за 6 месеца

автор:Дума

visibility 364

/ брой: 113

Експерт: Докладът ще каже, че не сме готови за еврото

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 113

НАТО иска още ядрени оръжия в готовност

автор:Дума

visibility 388

/ брой: 113

Визита на Путин в Ханой скара САЩ и Виетнам

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 113

Нетаняху разпусна военновременния кабинет

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 113

ООН: Светът се проваля в битката с бедността

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 113

Екощуротии

автор:Мая Йовановска

visibility 379

/ брой: 113

Пламъкът, който продължава да гори

автор:Евгений Белий

visibility 411

/ брой: 113

Нови "ценности"

автор:Таня Глухчева

visibility 374

/ брой: 113

Социално инженерство

/ брой: 113

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ