28 Септември 2024събота01:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Реформа фантом

/ брой: 72

автор:Евгени Гаврилов

visibility 765

Евгени ГАВРИЛОВ

Едва изкарал три месеца на поста, шефът на БДЖ Йордан Мирчев бе освободен. Защото назначилият го транспортен министър Николай Събев бил недоволен от реформата в железниците, чието възраждане обеща да се усети от пътниците още през май (стр. 5).
Променяме БДЖ, така че да ни превозва чисто, безопасно и приятно. Променяме го така, че да се върне на пазара на товарни и пътнически превози, заяви преди време Събев. И заедно с това полетяха обещания за тунели под Балкана, мостове над Дунав и скоростни влакове. Колко реалистични са те - времето ще покаже.
А иначе реформата в БДЖ е като съдебната. Фантоми. Всички говорят за тях, но никой не ги е виждал.
Преди около 30 години започна трансформация на жп транспорта, за да може уж БДЖ да стъпи на пазарни релси, както бе модерно да се казва. Бе приет и специален оздравителен проект, който се провали във времето. И под лозунга за реформи БДЖ целенасочено тръгна да потъва. През 90-те години със закон Национална компания БДЖ получи статут на национален превозвач. Малко по-късно друг закон му го отне.
С течение на времето железницата се декапитализира. И нищо от това, което можеше да извади БДЖ от блатото, не бе направено.

Нито се подобряваше състоянието на железния път, нито се инвестираше в международни направления и връзки с останалите страни от ЕС. Вървеше се по линия на най-малкото съпротивление - намаляване на влаковете. Затова и сега загубите на БДЖ, "Пътнически" и "Товарни превози" надхвърлят 400 млн. лв. Затова и в момента само 3-5% от всички пътници у нас избират да се качат на влак. Останалите предпочитат автобусите, споделените пътувания, групите във Фейсбук.
За нелоялната конкуренция на автобусните превозвачи се говори отдавна. При "лошия" социализъм просто имаше правила. Не се допускаше дублиране на автобусни и жп линии. Днес това е невъзможно, защото би противоречало на логиката на пазара. Няма да говорим за качеството на услугите на БДЖ.
Няма железница в света, която да е на печалба, защото навсякъде жп транспортът предоставя и социални услуги. И тук излиза въпросът на каква цена.
Преди години шеф на БДЖ, щом станеше дума за компанията, цитираше разказа на Вазов "Дядо Йоцо гледа". Всяка сутрин героят се възкачвал на скала в Искърското дефиле, за да чуе тракането на трена, защото за дядо Йоцо той е бил символ на държавата. Щом влакът се движи, значи и държавата съществува. Железниците отдавна не са такъв символ. Иначе няма как да се обясни плачевното им финансово състояние, превърнало се в хронична болест.
Сега с парите от концесията на Летище София те се оздравяват за пореден път. Не трябва да се изключва рискът, че отново ще бъдат изхарчени едни милиони без никакъв ефект, защото националната жп компания през годините, за съжаление, се оказа бездънна яма, където често се срещат корупцията и некадърното управление. И всеки месец да сменят началниците там, ефектът ще бъде съмнителен.

58% от българите печелят колкото за разходи

автор:Дума

visibility 931

/ брой: 184

Плоският данък е по-изгоден за богатите

автор:Дума

visibility 1177

/ брой: 184

Забраняват да си продаваме колата на части

автор:Дума

visibility 972

/ брой: 184

Такситата с двойна тарифа по празниците

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 184

ЕС започва преговори с Албания за членство

автор:Дума

visibility 1126

/ брой: 184

Русия променя ядрената си доктрина

автор:Дума

visibility 1356

/ брой: 184

Призив за край на огъня между Израел и Ливан

автор:Дума

visibility 1306

/ брой: 184

Накратко

автор:Дума

visibility 2746

/ брой: 184

Кметът-бомба

автор:Александър Симов

visibility 2108

/ брой: 184

Линията на осъдените души

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1332

/ брой: 184

За колко ни оценяват

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1321

/ брой: 184

Глобалният мир е пред безпрецедентна заплаха

автор:Дума

visibility 1218

/ брой: 184

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ