01 Декември 2025понеделник09:58 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Провал на акцията със заседналия кораб край Яйлата

Разтоварването на азотния тор бе прекратено, не успя и опит за изтеглянето на плавателния съд

/ брой: 186

автор:Дума

visibility 588

За по-малко от 24 часа се провалиха два опита за решаването на кризата с кораба "Vera Su", който заседна край защитената местност "Яйлата" в Черно море. Край Камен бряг в понеделник вечерта започна разтоварването на част от азотния тор, но вчера по обяд то бе прекратено от екоминистъра Асен Личев. В ранния следобед пък бе направен неуспешен опит за изтеглянето на кораба с помощта на два влекача. Те са сред най-мощните, с които страната разполага, но няма как да се използва пълният им капацитет, тъй като конструкцията на кораба не позволява да бъде дърпан с по-голяма теглителна сила. Втората причина за прекратяването на изтеглянето бе лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

Големи надежди се възлагаха на операцията по прехвърляне на товара на кораба, която започна в 21,30 ч. в понеделник. Разтоварването трябваше да стане чрез платнени денкове, които да се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение и след това да бъдат пренесени с кран до баржа. Между двата съда трябваше да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика обаче бяха приложени коренно различни действия от одобрените. Оказа се, че се е повредила машината, която на място трябвало да пакетира товара и така да го прехвърли безопасно. Затова торът, който е в насипно състояние, се е изгребвал с кофа тип "щипка" и голяма част от него се изсипа в морето, става ясно от видеозапис. Кадрите показват и отвяване на товара към сушата. Освен това баржата, която е трябвало да пренесе разтоварените количества, също е заседнала. Все пак до вчера сутринта са били претоварени около 300 тона тор. Не е ясно какво количество се е изсипало в морето. Отделен риск носи и течът, който се е образувал от пролука в кораба.

Заради всичко това министър Асен Личев е издал принудителна административна мярка на Изпълнителната агенция "Морска администрация" за спиране на дейностите по претоварване от кораба. Според него претоварването в този вид представлява непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море.

Още през уикенда екозащитници алармираха, че всяко забавяне може да е фатално, тъй като се очаква влошаване на времето, а това би поставило под риск вятърът да разбие кораба в скалите и целият товар от азотни торове да се излее в морето. 

Министърът на транспорта Христо Алексиев бе на мястото на инцидента и коментира, че морската администрация е дала прекалено много време на корабособственика да реагира. Той бе категоричен, че провалът на акцията се дължи на липсата на ресурсна обезпеченост през изминалите години, и я определи като престъпна безотговорност. "Никой нищо не е свършил години назад, а ние като екшън герои сега трябва да решаваме тази ситуация", заяви Алексиев и допълни, че ще провери кой е спал по веригата и ще има уволнения. 

Товарният кораб, който е собственост на турска фирма, но плава под панамски флаг, заседна в скалите на 20 септември.

Коментар - в статията на Деси Велева "Екокриза".

 

 

 

 

Обсъждат три варианта на тунел под Петрохан

автор:Дума

visibility 14371

/ брой: 224

Подменят 40 км водопроводи в София

автор:Дума

visibility 18849

/ брой: 224

Европрокуратурата разследва Загреб и Рим

автор:Дума

visibility 14496

/ брой: 224

Пенкова иска от ЕК още права за регионите

автор:Дума

visibility 14254

/ брой: 224

Полша и Балтика се страхуват от Русия

автор:Дума

visibility 14536

/ брой: 224

Тръмп посъветва Япония да не провокира Китай

автор:Дума

visibility 13999

/ брой: 224

Тъжен извод

автор:Александър Симов

visibility 6975

/ брой: 224

За мъжете в униформа

visibility 15876

/ брой: 224

Когато имаше масов спорт - приоритет на държавата

visibility 13765

/ брой: 224

Спрете да лъжете! Путин не ни е враг

visibility 9515

/ брой: 224

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ