Приеха промените за тол системата на първо четене
Парламентът прие на първо четене промени в Закона за пътищата за въвеждането на тол система и електронна винетка. Дебатите по текстовете продължиха близо два часа. От левицата не подкрепиха промените и разкритикуваха мнозинството, че досега управляващите са доказали, че не могат да се справят с въвеждането на електронното таксуване по пътищата. От ДПС също обявиха, че ще гласуват "въздържал се".
Според промените, превозни средства над 3,5 тона ще използват тол системата на база изминатото разстояние. То ще се изчислява с монтирано в превозното средство бордово устройство, което регистрира данните за изминатото разстояние с помощта на глобална навигационна сателитна система. За превозните средства, които нямат такова устройство, законът предвижда използването на маршрутна карта. Леките автомобили ще бъдат с електронни винетки, на база време. Предвидена е възможност тол таксите да се заплащат по електронен път и в брой на пунктове. А за електронните винетки- чрез терминали за самотаксуване или с картово плащане. Има и възможност за събиране на вземанията чрез т.нар. „карти за гориво“, издавани от различни търговци, чрез които се осъществяват безкасови регистрации на разплащанията, с карти или чипове, които отчитат транзакцията. АПИ ще има правомощията да сключва договори с тези търговци. Системата ще се контролира от ново структурно звено към АПИ – Национално тол управление. Промените включват и въвеждането на т.нар. уикенд електронна винетка с валидност от 12.00 часа в петък до 23.59 часа в неделя, предвижда Законът. Електронната винетка за леките автомобили трябва да бъде въведена от 1 януари 2019 година, а тол таксата - от 16 август 2019 година.
Забавянето на въвеждането на тол системата е в ущърб на националния интерес и всички действия, които управляващите предприемате в момента, показват, че администрацията и Министерския съвет не могат да се справят със задачата по нейното въвеждане. Това заяви по време на дебатите Жельо Бойчев от ПГ "БСП за България". От БСП са категорични, че Регионалното министерство и АПИ не си вършат работата. Защо се загуби половин година и всички действия по въвеждане на тол система в България са спрени, попита Бойчев. Той припомни, че още през февруари народните представители от "БСП за България" са заявили, че са готови да участват в дебата по въвеждането на системата. Мястото на разговора за обхвата и тарифите на тол системата е в Народното събрание, а управляващите постоянно бягат от него, подчерта социалистът. Още през месец февруари министърът казва, че първите 7 месеца от подписания договор за изграждането на тол системата са предвидени за проектиране и изграждане на необходимото оборудване и провеждане на първоначалните тестове на нейните компоненти. Първите 7 месеца от подписването на договора минаха, а нищо не се случи, възмути се Жельо Бойчев. По план през останалите 12 месеца трябва да се премине през доказването на функционалността, коригирането на дефектите, напасването на системата. Кога ще изградим съоръженията и кога ще ги напаснем да функционират, попита още Бойчев.
С въпроси и критики към мнозинството се обърна и Георги Свиленски. Няма да подкрепим вашия законопроект, защото трябваше още през февруари той да бъде внесен от министър Нанков и Министерския съвет, обясни зам.-председателят на ПГ "БСП за България". Ходите и обяснявате, че ще съберете 1,2 млрд. лв. от тол системата, чува се и сума от 800 млн. лв., колегата Станислав Иванов казва 700 млн. лв., как обаче го изчислявате, попита още Свиленски. По думите му щом се коментират конкретни суми, някой знае каква е цената на километър. Той призова мнозинството да кажат какви са числата и параметрите, за да бъдат обсъдени в зала.