22 Юли 2025вторник00:02 ч.

Потенциал на вятъра

/ брой: 18

автор:Барбара Пейчинова

visibility 14097

От дни в пространството отново се завъртя темата за нововъведение в образованието под формата на оценка за дисциплина. Това не е първият път, в който синдикатите изявяват желание да учат подрастващите, по техни думи, на "християнски добродетели и респект към авторитети и истински ценности" чрез въвеждане на оценка в училище. Още повече, че определят това като един от приоритетите си за годината. Въпросът обаче е ще има ли то така желания ефект, или ще е поредната проформа за уж модернизиране на образованието?
Отдавна е ясно, че оценките не са успешен метод за преценяване на знания и умения, напротив оценките приключват в училище и оттам нататък осъзнаваш, че ако е имало нещо, което не те е научило на нищо, е бил стресът от това да гониш цифри в бележника. От чисто психологическа гледна точка в много общества вече е доказано, че децата са много по-продуктивни и мотивирани не когато гонят похвали, а реални постижения и резултати, които не са обвързани с думата "отличен". Признанието е важна част от възпитанието и, разбира се, че трябва да поощряваме децата за добре свършена работа, но не остаря ли много вече моделът, в който треперим каква оценка ще ни поставят в края на срока?
"Аз знам, че съм глупав и няма да изкарам много високи оценки, затова не се старая." Това са реални думи на ученик в пети клас, който е загубил мотивация да се бори, защото не се нарежда до отличниците в класа. Истински притеснително е, а и много тъжно да чуеш дете да говори така за себе си. Как смятаме, че то ще се развие в утрешния ден и ще има самочувствие и вяра в себе си?
Вместо оценка за дисциплина и поредните забрани може би е време да се вгледаме добре в децата, които възпитаваме, защото очевидно те страдат и ни го показват с действията си всеки ден. Бягат от реалността чрез устройства и опиати, демонстрират агресия помежду си ежедневно и нямат мотивация да гонят цели и да реализират потенциала си. Правят това не защото са лоши, а защото никой не ги вижда и не ги чува, не забелязва нуждите им и не е в крак с бързо променящия се свят. Децата ни се чувстват като затворници на правила и ограничения, които им налагаме, а не им даваме най-важното - свободата да бъдат себе си, условия, за да развиват талантите си и добър пример, чрез който да учат. И така правим най-лошото, на което можем да ги обречем - хвърляме потенциала им на вятъра.

Бедността в България се увеличава през 2024 г.

автор:Дума

visibility 1833

/ брой: 132

Овцевъдите искат драконовски мерки срещу шарката

автор:Дума

visibility 1948

/ брой: 132

10% ръст на цените и приходите на хотелиерите

автор:Дума

visibility 2012

/ брой: 132

Украински дронове атакуваха Москва

автор:Дума

visibility 1626

/ брой: 132

Антиимигрантски протести във Варшава

автор:Дума

visibility 2035

/ брой: 132

Румъния не може да спаси наводнената солна мина

автор:Дума

visibility 1956

/ брой: 132

Накратко

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 132

Завръщането

автор:Александър Симов

visibility 2000

/ брой: 132

Диагноза

visibility 1920

/ брой: 132

Натиск върху съда

visibility 1953

/ брой: 132

Признателност към Апостола

visibility 1877

/ брой: 132

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ