29 Юни 2024събота19:09 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Пианистът проф. Марко Теца с поклон към Дебюси

/ брой: 2

visibility 481

Боряна Статкова

Репертоарът на проф. Марко Теца на клавирни концерти като диригент и постоянен художествен ръководител на камерен оркестър "Стравински" в най-престижни световни зали е богат - от барока до наши дни, сътрудничи с виртуозни изпълнители. Преподавател е по пиано в консерваторията "Педроло", Виченца (Италия), с майсторски класове в престижни музикални институции в Мелбърн, Австралия, университета на Южна Каролина, университета UNEAC в Хавана и др., основател на ансамбъл "ТрисТанго", водещ на музикални фестивали в Европа и Южна Америка. Започва кариерата си с награди от реномирани клавирни конкурси, като академичното си образование получава в едни от най-добрите учебни институции, между които "Алфред Корто" в Екол нормал, Париж.
В галерия "УниАрт" и концертна зала на НБУ в края на миналата година проф. Марко Теца (пиано) гостува с концерт на публиката и с музиканти, които го познават от предишни изяви в България (концерти, записи за "Балкантон") и след това майсторски клас за студенти по Европейската програма "Еразъм". Разговаряхме с проф. Теца за творчеството на Дебюси, за чувствителността на публиката и за младите таланти.

- Защо избрахте Дебюси - само заради 150-годишнината от рождението му ли?
- Не може само заради една годишнина човек да се захване с един автор. Преди години бях много очарован от музиката на Дебюси. Защото мисля, че е един от авторите, пишещи за пиано, които имат най-оркестрово мислене. Неговият преход от импресионизма към експресионизма намирам за нещо изключително очарователно и после, на края на живота му, достига и до символизъм. Имам необходимост от повече време, за да навляза в нещата, после трябва да се оттегля, за да узреят, после се връщам отново и правя концерта. От 4 години работя Дебюси.
- Интересувате ли се в детайли от този автор?
- Всеки музикант, който започва да изпълнява определен автор, трябва да направи така, че да познава всичко, отнасящо се до личността му. Изчетох всички книги, писмата. Достигнах до "фетишизъм", защото посетих всички къщи, в които е живял, абсолютно всички места, дори къщата, в която е починал. Интересувам се от всичко. Почти щях да бъда арестуван, тъй като влязох да видя едно от местата, където е живял Дебюси, което се оказа, че днес е частна собственост. Полицията дойде да ме пита какво търся вътре...
- С какво допринесе за усещането, след като сте роден и творите в Италия, разглеждането на тези къщи?
- Като усещането да вземеш малко енергия от композитора, от мястото, където е живял. Все едно да се свържеш много по-силно с него, също като да му облечеш дрехите и да започваш да чувстваш емоциите, които е изпитвал той. Със сигурност това е едно психологическо усещане. Защото после тази къща е обитавана от много хора.
- Защото беше в залата на НБУ ли избрахте дълга и сложна програма от Прелюдиите за пиано 24, в две тетрадки, много рядко изпълнявана в България?
- Поклон към Дебюси е да се чуят на един концерт всички тези творби. Между първата тетрадка с 12 прелюда и вторите 12 прелюда има огромен скок между експресионизма и символизма. Дебюси е казвал, че най-добрият преподавател по контрапункт, полифония е вятърът. Ако нямате тази чувствителност, много трудно ще влезете в музиката на Дебюси. Свирил съм 24 Прелюдии из целия свят 15 пъти в 15 държави. Мисля, че глобализацията е направила така, че тези публични изпълнения са много подобни едно на друго. Мястото, където имам винаги повече удовлетворение, правейки концерти, е Германия. Тази програма съм свирил в Китай, Америка, в Германия... С концерта ми в Кайро завършва цикълът Дебюси.
- В резултат от преподавателската си дейност - какво мислите за младите пианисти?
- Младите хора, с които имаме щастието да се занимаваме в академията, са със сигурност отбрани (с изпит) от каймака на младите хора. Разбира се, двама или трима след това биха могли да направят нещо по-голямо. Светът, който ги очаква навън за пианистична кариера, не е светът, който беше преди 20, 30, 40 години. Толкова много неща зависят, толкова много обстоятелства са извън това да имаш талант. Често това не са красиви и благородни неща, каквато е самата музика.

 

БСП срещу продажбата на оборудването за "Белене"

автор:Дума

visibility 1085

/ брой: 121

Законът за надценките на хляба е неприложим

автор:Дума

visibility 915

/ брой: 121

Официално ни отрязаха за еврозоната през 2025 г.

автор:Дума

visibility 1460

/ брой: 120

НАТО с нова мисия за подкрепа на Украйна

автор:Дума

visibility 1131

/ брой: 121

Германско гражданство след пет години

автор:Дума

visibility 1057

/ брой: 121

Провали се опитът за военен преврат в Боливия

автор:Дума

visibility 1022

/ брой: 121

Накратко

автор:Дума

visibility 809

/ брой: 121

Пак гоним дивото

автор:Нора Стоичкова

visibility 983

/ брой: 121

Зор да се покажем

автор:Аида Паникян

visibility 1080

/ брой: 121

Самоунижението в Благоевград

автор:Александър Симов

visibility 1009

/ брой: 121

Съкровище на българската медицина

автор:Аида Паникян

visibility 953

/ брой: 121

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ