17 Юли 2025четвъртък08:48 ч.

Пазят в тайна промените в "бонус-малус"

Властта се страхува от нови скандали заради системата

/ брой: 132

автор:Дума

visibility 2329

Комисията за финансов надзор (КФН) вече е готова с алтернативи на представения в края на миналата година вариант на системата "бонус-малус" за цената на застраховката "Гражданска отговорност", съобщиха от ведомството. Засега обаче то няма да я представя пред обществото, а само пред МВР и транспортното министерство. В края на лятото проектът щял да бъде представен и пред обществото. Идеята на въвеждането на системата "бонус-малус", за която у нас се говори от около 10 години, е нарушителите на пътя да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а изрядните шофьори - по-евтина. В държави, в които тя е приложена, се отчита спад на пътнотранспортните произшествия и засилване на дисциплинираността на шофьорите. За първи път реален проект за въвеждане на системата бе направен през есента на 2018 г., при предишното ръководство на КФН начело с Карина Караиванова.
Тогава обаче предложението финишира с шумен провал заради обществено недоволство и критики, че е недообмислено. На базата на разработка на външен консултант през ноември КФН предложи шофьорите, които правят най-много нарушения на пътя, да плащат 4 пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност". Според предлаганата тогава система шофьорите и автомобилите трябваше да се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката - 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10 до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10 до 400%.
Бяха заложени 7 категории инциденти, които да водят до покачване на цената на застраховката - от най-леките нарушения, които водят до 1 наказателна точка - например превишение на скоростта с 10-30 км/ч в извънградски район, до най-тежките провинения, санкционирани с 19 наказателни точки - причиняване на смърт на пътя, тежки телесни повреди, ПТП, извършено в пияно състояние, и др. Срещу проектонаредбата се появиха много критики. Една от тях бе свързана с неудобството да се продава автомобил на собственик с много нарушения. Друга забележка беше, че има опасност за "дребни" нарушения да се стигне до необосновано оскъпяване на застраховката. На 28 май тази година КФН начело с новия си председател Бойко Атанасов обяви, че възобновява работата по разработването на системата. Малко повече от месец по-късно надзорът обявява, че вече е готов с новите предложения, които обаче първо ще бъдат обсъдени с отговорните министерства, преди да бъдат представени на обществото, явно страхувайки се от нови публични скандали.

Тръмп плаши Русия с "тежки мита"

автор:Дума

visibility 1058

/ брой: 129

Лавров се срещна със Си Дзинпин

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 129

Разследват евродепутат, за когото Аушвиц е "фейк"

автор:Дума

visibility 1370

/ брой: 129

Символ

автор:Александър Симов

visibility 1326

/ брой: 129

Приключи ли терапията

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1176

/ брой: 129

Епични провали

visibility 1320

/ брой: 129

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ