Пътните фирми все още се надяват на пари от бюджета
Заканват се да протестират и да съдят държавата за пропуснати ползи
/ брой: 116
Пътностроителните фирми се надяват с актуализацията на бюджета все пак да бъдат предвидени близо 2 млрд. лева за изпълнени от тях дейности по текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Те ще изчакат крайния срок 30 юни, когато по решение на парламента трябва да стане разплащането и докогато трябва да бъде приет актуализираният бюджет. "Ако това не стане, ще заведем искове към държавата за пропуснати ползи, които по оценки са между 150 и 200 млн. лева. Освен това ще прекратим ремонтите", обяви председателят на УС на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков. След като фирмите дефинират точния размер на щетата, ще подадат сигнал до прокуратурата срещу участниците в междуведомствената работна група за това, че създавайки документ с невярно съдържание, са причинили щета на бюджета в особено големи размери.
Чайков посочи, че въпросните 2 млрд. лева са съответно 520 млн. лева за доплащане на извършени дейности от 2020 г. включително, 1,2 млрд. лева по започнати ремонтни дейности, които трябва да бъдат довършени, и над 180 млн. лева по договорите с "Автомагистрали" за ново строителство за предоставени материали и механизация.
Все още се надяваме, че народните представители ще проявят мъдрост и загриженост за живота и здравето на гражданите, каза Чайков и посочи, че тези средства ги има в разписания бюджет на държавата. В бюджета на Пътната агенция има капиталови разходи за 1,1 млрд. лева, а изпълнението е 32 млн. лева, каза Чайков. Според него спирането на плащанията ще изложи на риск и банките, които сега дават кредити на пътните фирми, за да могат да работят.
Ден по-рано финансовият министър Асен Василев съобщи, че работната група на министерствата на финансите и на регионалното развитие при проверка на договорите на Агенция "Пътна инфраструктура" за текущи ремонти на пътищата за периода 2018-2021 г. е установила прикрито строителство за 2,6 милиарда лева, възложено без обществени поръчки, без одобрени инвестиционни проекти, без надзор, актове, протоколи и гаранция. От своя страна регионалният министър в оставка Гроздан Караджов каза, че многократно е заявявал, че по договорите за текущ ремонт и поддръжка са извършвани основни ремонти и те са незаконни, но досега не е било известно колко точно са тези основни ремонти. Комисията е установила, че 79 на сто от възложените задания за текущ ремонт и поддръжка за 2,46 млрд. лв. от общо 3,106 млрд. лв. реално са изпълнени като основен ремонт, допълни Караджов. Вчера той призова фирмите да не спират ремонтите на пътища.