Пари за пътища чак догодина
Преоформят договорите за дострояването на магистрала "Хемус"
/ брой: 180
Пари за изграждане, ремонт и текуща поддръжка на пътищата в страната ще има, но догодина. Това стана ясно на срещата между премиера Стефан Янев, регионалния министър Виолета Комитова, финансовия Валери Белчев и представителите на пътните компании, на които държавата дължи над 900 млн. лв. за извършени качествено и в срок дейности. За пореден път бизнесът настоя пред властта да получи средствата, които вече е изработил.
Вместо обещание за бързо разплащане обаче компаниите получиха поредното уверение, че и този служебен кабинет ще търси решение. Въпреки че за последните месеци предходното служебно правителство, в което регионалният министър беше същият, не успя да намери работещо решение за бизнеса, а предложи фирмите да кредитират държавата в следващите години и да получават парите си на части. Бизнесът категорично отказа и настоя да получи поне 60 на сто от дължимите средства до края на тази, а останалите - в началото на следващата година. Сега браншът получи уверение, че ще бъде създадена нова работна група, която "да отстрани някои неточности в правилата и да намери правилната форма, която да ни позволи оттук нататък да стъпим върху по-стабилна основа за съвместна работа", уточни финансовият министър Валери Белчев. Нейната работа ще започне в понеделник. Всяка година са нужни около 1 млрд. лв. за текущ ремонти и поддръжка на шосетата у нас, призна Комитова. Тя обеща, че тази сума ще бъде предвидена в бюджета за 2022 г. В актуализирания бюджет за тази година са заложени средства за зимния сезон, така че поне краткосрочно проблемът е решен, заяви Белчев. Той допълни, че няма опасност пътищата да останат непочистени от снега.
"Автомагистрали" ще преформатират по един или друг начин инхаус договорите за достроияването на магистрала "Хемус", скоростния път Видин-Ботевград и укрепването на 84 свлачища. Това съобщи председателят на Управителния съвет на държавната фирма Десислава Христова пред бТВ. Тя уточни, че се търсят правни механизми, чрез които сегашните доставчици на техника, материали и специфични дейности ще станат подизпълнители на "Автомагистрали". Това са поискали десетките строителни компании, защото по думите на Христова на тях им трябвали референции, че са строили на магистрали, каквито сега няма да получат. Целта е да излезем на светло, каза Десислава Христова. Тя не даде отговор на въпроса защо преди служебното правителство е можело да плаща по инхаус договорите, а сега се твърди, че това е незаконно.