От 11 март в железниците започва безсрочна стачка
Над 350 свободни работни места има в БДЖ и няма кой да ги заеме, твърдят синдикатите
/ брой: 53
На 10 март започваме с едночасова стачка, а от 11-и вече стачката е безсрочна. Нищо още не е приключило, а тепърва предстои. Това каза вчера председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев.
От две години се говори, че БДЖ е във фалит, защото не може да си обслужва задълженията към банките, подчерта Бунев. "БДЖ не може да обслужва своите кредити, защото през 2005 г., когато се закупиха новите мотриси "Сименс", това стана със заем, теглен от БДЖ. Но когато дойде кризата и паднаха оборотите в товарните превози, се получи "дупка". Задълженията по заема вече не могат да се изплащат", обясни той. Заема, който Световната банка отпуска на България в размер на 460 млн. лв., Бунев коментира с "нищо ново няма да се случи". Този заем ще отиде единствено за покриване на стари задължения, най-много 40 млн. ще се отделят за отделни ремонти, смята председателят на синдиката.
През 2009 и 2010 г. са били съкратени около 5000 работници от инфраструктурата и от БДЖ, обясни Бунев. До 2014 г. има подписан Меморандум между българското правителство и Световната банка, в който има точка за намаляване с не по-малко от 30% на разходите за персонал, обясни той. Според Бунев има документ, който показва, че в железниците има голямо текучество, но всъщност не е така, тъй като персоналът е прехвърлян от БДЖ в Националната компания "Железопътна инфраструктура".
В момента в инфраструктурата има над 350 свободни работни места и няма кой да ги заеме, каза Петър Бунев и допълни, че без инвестиции не може да се случи нищо добро в железниците и ще продължава наливането на пари. Задълженията на "Холдинг БДЖ" ЕАД по думите му са около 470-500 млн. лв. Оттук нататък, дори със заема от Световната банка, няма да се подобри нищо, а ще се влоши сигурността, тъй като в предприятието се работи със стара техника, а за да бъде обгрижвана тя, трябват хора, смята Бунев.
Около 500-600 хиляди ще са загубите на ден, ако започне стачката. Според Бунев най-засегнати от стачката в железницата ще са най-бедните граждани, които ползват влаковете. Петър Бунев е категоричен, че стачката ще продължи до подписване на споразумение.
КНСБ иска среща с Борисов
Лидерът на КНСБ Пламен Димитров съобщи, че е искана среща с Бойко Борисов и със Симеон Дянков, но досега разговорите се водят заобиколно. Очакванията са до края на седмицата да има разговори и гаранции от кабинета за инвестиционния процес за 4 години напред. Димитров добави, че дълговете на БДЖ не са само дългове на лошо управление, а и на данъкоплатци, и на държава, която не си е плащала сметката навреме.