Омбудсманът поиска разбираеми сметки за парно
"Топлофикация" ни кара да плащаме авансово за следващия сезон по прогнозни цени
/ брой: 178
Омбудсманът Диана Ковачева официално ще настоява "Топлофикация София" да направи фактурите, които издава, по-ясни и разбираеми за абонатите на общинското дружество. "В сметките цари пълен хаос, не е спазено условието информацията да е ясна. Появяват се едни суми, чак на втора страница на сметката е реалната сума. Има и разминаване на сметките, които изчисляват топлинните счетоводители, и тези, които предоставя дружеството", разкри общественият защитник пред БТВ. "Сумите са символични, за сметка от около 400 лева намалението е 26 лева", даде пример националният омбудсман и коментира, че "Топлофикация София", за разлика от другите дружества в страната, дори отказва да издаде фактури на хората.
Ковачева даде пример и с няколко сметки на граждани, които са подали оплаквания, като в началото се посочва огромна сума от над 1300 лева със срок за плащане 14 септември, а на втора страница има друга сума - 400 лева. "Това е сумата, която трябва да се плати, но не е ясно защо на първата страница е голямата сума", посочи Ковачева.
По нейните думи има дялово разпределение за следващия сезон, което е по прогнозни данни какво ще се потребява. "Хората обаче ги плащат сега, защото мислят, че трябва да платят на части тези суми", обясни тя. Диана Ковачева е на мнение, че се нарушава Директивата за енергийна ефективност, в която се казва, че трябва всичко да бъде ясно.
Големите изравнителни сметки за парно, които получиха в края на август основно столичани, плащащи на равни месечни вноски, са заради различните периоди на изравняване на потребената реално енергия за миналия отоплителен сезон и прогнозно начислената и платена в досегашните фактури и на изравняването на еднаквите плащания по прогнозна и после по реална консумация. Така се оправдаха от "Топлофикация София".
Според дружеството, откакто е въведено плащането на равни месечни вноски преди повече от десет години, периодите са различни и са настоявали те да бъдат изравнени, но това не е станало. Досега обаче не е възниквал проблем с огромни суми, дължими от клиентите, тъй като не е имало случай на такъв огромен спад на цената на природния газ и на топлинната енергия, както стана от 1 април 2020 г. Отделно общинската фирма трябвало да връща пари от намаляването на цената на топлинната енергия със задна дата от август 2019 г. Проблемът е създаден от това, че топлинните счетоводители, като засичат топломерите след спирането на праното, отчитат периода от 1 май на предходната година до края на април същата година. Например 01.05.2019 - 30.04.2020 г. Според данните на уредите се изчислява разликата между начислените прогнозни количества според потреблението предишния отоплителен сезон, умножават се по действащите в отчитания период цени на парното и се получават реално дължимите суми - в повече или по-малко от платените от потребителите за миналия период.