28 Март 2024четвъртък17:13 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Обещания ли? Лъжи на търкалета

Парите от концесията на летище София, уж определени за спасяване БДЖ, ще отидат за безконтролно харчене на властта

/ брой: 221

автор:Мая Йовановска

visibility 2172

Помните ли с какво властта, оглавявана от Бойко Борисов, няколко години оправдаваше неистовото си желание за даване на концесия на летище София? Основният аргумент бе, че част от парите, платени от концесионера, ще отидат за спасяване на "БДЖ - Пътнически превози". През януари 2018 г. бившият вече министър на транспорта Ивайло Московски каза, че когато държавата получи след сключване на договора около 480 млн. лв. вноска от бъдещия концесионер, ще ги пренасочи веднага за спасяване на закъсалото държавно предприятие. Ако се върнем назад, можем да прочетем стотици изявления, с които бе пропагандирана концесията на летището, въпреки призива на опозицията тя да не се прави. Аргументът на властта - само така можело да бъде оздравено държавното пътническо железопътно дружество, което е на дъното във всяко едно отношение и в момента има най-малък брой пътници от 50 г. насам. Междувременно през юли тази година консорциумът "Соф Кънект" бе избран за концесионер на летището, макар договорът да не е подписан, заради обжалване на процедурата от другите кандидати. 

Тези дни обаче опашатите лъжи на властта започнаха да се разплитат и да стават все по-прозрачни. Специално тази с пишман оздравяването на БДЖ лъсна от интервю на настоящия министър на транспорта Росен Желязков. За друго шменти-капели пък разбрахме от реплика на премиера Борисов към американската посланичка Херо Мустафа. Но така е с това правителство - приоритетите им бързо се менят, ако въобще ги има, като най-често са само на думи, колкото да излъжат избирателите преди поредния вот.

От думите на Желязков пред БТВ се разбра, че всъщност парите от концесията на летището въобще няма да бъдат вложени - както бе в заявката, в подобряването на състоянието на БДЖ, което не може да си изпълнява графика заради липса на локомотиви. Министърът изплю камъчето, че предложението е с пари от концесионната вноска да погасят задължения на БДЖ към държавата. Той очаква това да се случи през първите 3 месеца на 2020 г. след произнасяне на КЗК (което стана пред ден) и евентуално на ВАС, стига да няма връщане на процедурата. 

По неговите думи първоначалното плащане на концесионера ще бъде около 550 млн. лв. От тях властта предвижда със 196 млн. лв. да бъдат платени борчове на БДЖ към държавата, отпуснати за погасяване на задължения към кредиторите на компанията. И толкова. 

Нито стотинка няма да се използва

за подобряване на състоянието на пътническите жп превози. Властта казва, че ще даде тези пари на БДЖ, но дружеството ще й ги върне. Тук напира един въпрос, който не е само към министъра, защото той е сравнително отскоро, но ГЕРБ държи властта вече десетилетие. След като железницата вече няма дългове, защо е в плачевно състояние? Явно проблемът не в борчовете, а в лошото управление.

Има и ново пет около средствата от концесията. Освен БДЖ, на "клона" изненадващо се оказва и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Желязков съобщава, че държавата ще си прибере чрез средства от концесията още 208 млн. лв., отпуснати на НКЖИ за национално съфинансиране на железопътните проекти, изграждани с европейски средства. Уж 500 млн. лв. щяха да бъдат дадени за обновяване на пътническите превози, а тя каква стана...

Иначе, по закон постъпленията от концесионни такси и възнаграждения 

трябва да постъпват в Сребърния фонд, 

който гарантира пенсионната система. За да се осигурят обаче пари за спешното спасяване на БДЖ, каквито бяха заявките на властта, парламентът гласува първата такса от концесията на летище София да бъде предназначена за железопътния транспорт. Това, което управляващите обаче на практика готвят, с думи прости означава, че 404 млн. лв. (общата сума от задълженията на БДЖ и НКЖИ) ще отидат директно в държавния бюджет. И тъй като не са планирани като приход, те ще се водят като бюджетен излишък, с който правителството ще разполага, без да се налага да се отчита пред парламента. Господа управляващи, май ни излъгахте за пореден път, а? БДЖ беше употребено, 

за да се превъртят едни пари,

без да влязат в приходната част на бюджета. И така парите от концесията на летище София нито са за подобряване на БДЖ, нито за Сребърния фонд, те отиват за безконтролно харчене от правителството. Ще бъдат разпределяни от властта, както й е угодно.

Другата интересна тема - намерението на властта да предостави допълнително милиони за удълбочаване на подходите към пристанищните терминали в района на Варна, за да можели да влизат по-тежки кораби. Досега само пристанище ТЕЦ "Езерово" (собственост на ТЕЦ "Варна", контролирано от почетния лидер на ДПС Ахмед Доган), е обявило инвестиционните си намерения за превръщане на старото въглищно пристанище на електроцентралата в такова за зърнени и контейнерни товари. През лятото шефът на "ТЕЦ Варна" Данаил Папазов обяви, че дружеството има интерес към обработка на зърнени товари, тежки корабни горива, битум, асфалт и олио. Малко по-късно заработи зърненият терминал на пристанище "Езерово".

Министърът говори за 350 млн. лв. общо за Варненския, Белославския залив и т.н. И отрича това да се прави, за да послужи на 

частния интерес на ТЕЦ "Варна"

Целта била пристанището да стане по-атрактивно. В пристанище Бургас за 17 г. било драгирано (удълбочавано) три пъти повече. Това се правело за защита на един голям инфраструктурен проект. А така! Защо обаче чак сега управляващите се сетиха за пристанище Варна? През 2012 г. българското правителство трябваше да защити всички свои коридори и пристанища, които да бъдат включени в първостепенната европейска транспортна мрежа (TEN-T). Тогава премиер също бе Борисов, но управляваният от него кабинет не защити пристанище Варна и то отпадна от основната трансевропейска мрежа. От българските пристанища единствено това в Бургас бе включено. Ако пристанище Варна беше част от основната TEN-T мрежа, и магистрала "Хемус" щеше да бъде включена, и парите за строителството й щяха да бъдат европейски. Както и всички средства за модернизация на пристанището можеха да дойдат от Кохезионния фонд на ЕС. Глупавата и недалновидна политика на правителството е очевидна. Затова е интересно защо точно сега властта се загрижи за удълбочаването на пристанище Варна?

И за капак - в началото на седмицата чухме една "интересна" реплика от Бойко Борисов към новата американска посланичка Херо Мустафа, която бе качил в джипа си, докато правеше инспекция по строителството на газовата връзка с Гърция. Та докато той се хвали с "Всичко това го градихме ние - нашето правителство", Мустафа го репликира, че е важен и Коридор номер 8, свързващ България с Македония и Албания. Борисов обаче я отряза с: "Хемус" ми е най-важна".

Премиерът по традиция не се притеснява да прави противоречиви изказвания, това, за съжаление, важи и за важни теми и проекти. До 2009 г. правителството на Сергей Станишев подписа няколко споразумения, свързани с интермодалния Коридор номер 8, свързващ Адриатическо и Черно море, включително от министрите на Италия, Албания, Македония и България. След 2009 г. по тази тема имаше тотално мълчание. За да се появи тя отново по време на нашето председателство на ЕС през м.г. Тогава Борисов обяви Коридор 8 за приоритет. Но отново ни излъга. Защото в края на българското председателство към основните европейски коридори се оказа включена само частта от Адриатика към Средиземноморския коридор - т.е. да стигне до Албания, но не и Коридор 8. По настояване на българското правителството в подкрепа на гръцкото ние дори повдигнахме въпроса за приоритетността на коридора "Sea2Sea", който е успореден на Коридор 8 и дори го блокира. Мина председателството и никой дори и не споменава Коридор 8, независимо, че имахме ангажимент. И се стигна дотам американският посланик да подсеща Борисов, че Коридор 8 не е само от български интерес. Той обаче заяви, че го интересува само "Хемус". Е, защо, след като го интересува много тази магистрала, той не успя да я включи в основната TEN-T мрежа. Нали и тогава пак той беше премиер? Нали се хвали, че е приятел с всички премиери? Бойко, прегръщаш ги и ги целуваш, но би трябвало и работа да вършиш.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ