Няма да има Евро 7 за леките коли и бусовете
Осем европейски държави, сред които и България, са против регламента за по-строги стандарти за емисии
/ брой: 186
Европейският съвет реши значително да смекчи условията по въвеждането на Евро 7, а при частните леки автомобили и бусове новият екостандарт, който трябва да влезе в сила в средата на 2025 гозина, въобще няма да се прилага.
"Позицията на съвета запазва съществуващите условия на изпитване и граничните стойности на емисиите (определени в Евро 6) за превозни средства от категории M1 и N1 (частни леки пътнически автомобили и микробуси)", се казва в официалното становище. За превозните средства от категории M2 и M3 (градски и междуградски автобуси) и от категории N2 и N3 (тежкотоварни търговски превозни средства) са установени по-ниски гранични стойности на емисиите, а условията на изпитване са коригирани незначително спрямо Евро 6.
Срещу въвеждането на новия екостандарт освен всички автомобилни производители се обявиха и осем страни членки на ЕС - България, Франция, Италия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия.
Въпреки че България е най-бедната страна в ЕС, покупките на нови коли устремно растат. Само през август наши фирми и частни лица са внесли и регистрирали 3421 МПС-та. Това стана известно от най-актуалните данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA). Това е 38,7% годишен скок, като с този резултат България се оказва номер 1 в ЕС по ръст на покупките на нови автомобили. През юли страната ни също имаше увеличение на вноса на годишна база, но "само" с 19%.
Всъщност оживление на автопазара се наблюдава в целия Европейски съюз, с леки изключения - като Унгария, където АСЕА отчита срив на продажбите с цели 10 на сто. Иначе средно за ЕС има 20% ръст. В Германия, която е и голям производител, и голям пазар, е регистрирано впечатляващо покачване на продажбите на нови автомобили през август - с над 37% на годишна база, като и бройката е впечатляваща - прясно регистрираните превозни средства са 273 417.
В България най-висок е делът на новозакупените коли с бензинови двигагели - 72,9 на сто. Дизеловите са 18,9%, на трето място са електромобилите с 4.4%, а хибридите са 2,3 процента. Данните за ЕС като цяло показват доста по-различна картина - продажбите на МПС-тата на бензин и на дизел са съответно 32,7% и 12,5%, тоест под половината от всички реализирани, всяка четвърта новорегистрирана кола е хибрид (23,9%), а всяка четвърта (21%) се зарежда от контакта.
За първи път в ЕС делът на нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии - общо 165 165 е-автомобила, надхвърля 20% от всички месечни продажби, посочват от АСЕА.