Новият Yaris - може би отново бестселър!
/ брой: 8
От излизането на първото поколение на Toyota Yaris (Vitz в Япония) досега в света са реализирани над 3,5 милиона екземпляра, като 1,4 милиона от тях са закупени в Япония. Новото, трето поред поколение на автомобила, отново с името Vitz скоро ще влезе в продажба в Япония, а от лятото ще тръгне в Европа с наложилото се вече име Yaris. Продаваното сегашно поколение на компактното японче доживява последните си месеци на пазара и затова е интересно какво ще ни предложи новото?
Старият Yaris беше доста закръглен, в червено направо приличаше на четириколесна калинка. Новият е с доста по-агресивен, дързък и суров вид. В предната част прозират мотиви от минивана Verso-S, отзад донякъде има неща от облика на Peugeot 207, в страниците правят впечатление изострени ребра и като че ли стремежът е бил да се наложат повече прави и изрязани линии. Появила се е нарочно увеличена предна броня, доминираща предната част на колата. С нея добре се съчетават фаровете, които са с по-резки, а не с бадемовидна форма като при предходния модел, правят впечатление и двете яки линии по предния капак. По линията на дръжките също върви рязка линия продължаваща щамповката на предния калник и придава на колата повече стремителност и динамичност.
Независимо от преднамерено търсения по-груб външен вид, новата Toyota Yaris може да се похвали с прекрасна аеродинамика - коефициентът на въздушното й съпротивление е само 0,285, което е сред най-добрите показатели за класа и важен помощник в борбата за горивна икономичност, нещо, което клиентът търси при подобен автомобил.
Новият Yaris/Vitz не бяга от типичното за всяко ново поколение съвременен автомобил нарастване на габарит, независимо от марката - станал е със 100 мм по-дълъг - вече е 3785 мм, с 50 мм е увеличено и междуосието до 2510 мм. Това е позволило пътниците отзад да разполагат с повече място за краката с 35 мм, повече предлагат регулировките на шофьорската седалка, особено по височина. Новият автомобил е с 20 мм по-нисък - височина 1500 мм и е по-лек - с мотор 1.0л с 10 кила (970 кг), с 1.3л с 40 кг (990 кг).
Главната промяна в салона е промяната в централното разполагане на приборите, сега блокът за управление на климатика е хоризонтален, има качени на волана прибори. Нараснало е и багажното пространство - определено слабото място на много от компактните автомобили. Това е доста важно, след като основните купувачи на колата са членове на млади семейства.
В Япония Vitz ще се предлага с три бензинови мотора - 1.0л (69 к.с., 92 Нм), 1.3л (95 к.с., 121 Нм) и 1.5л (109 к.с., 138 Нм). Трансмисията на всичките е вариаторна - Super CVT-i, а с механична кутия ще може да се поръчва само спортният вариант 1.5 RS, докато вариантът с мотор 1.3 може да се поръча и с куатро-задвижване.
Със системата старт-стоп Vitz 1.3 разходва дори по-малко гориво отколкото с най-малкия мотор - 4,6 л/100 км срещу 4,8 л и изхвърля в атмосферата само 106 г/км СО2. Автоматичното задействане на двигателя след спиране на светофар става много бързо - само за 350 милисекунди, което е доста по-бързо от аналогичните европейски системи.
По всичко личи, че новият Yaris е станал доста удачен автомобил, сега остава да разберем какви пари ще искат за него. Този въпрос в много голяма степен ще определи успеха или провала на колата на пазара. В Япония цените на Vitz тръгват от един милион йени - 12 500 долара, а колата се прави в завода в Нагакуса, успоредно с моделите RAV4 и Mark X ZiO. Целта на Toyota е да реализира не по-малко от 10 000 коли на месец, като е твърде вероятно колата скоро да получи дизелов мотор, както и вариант с три врати.